Aktuelle nyheder - Byggeri

Tunnelforbindelse til Bornholm er måske ikke urealistisk

Tunnelforbindelse til Bornholm er måske ikke urealistisk

Der sprænges tunneler i udlandet for en brøkdel af prisen for danske sænketunneler og borede tunneler. Og Bornholm har jo andre geologiske forhold end resten af Danmark

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

For godt 25 år siden fik han som socialdemokratisk folketingsmedlem, bosiddende på Amager, ideen til en havnetunnel i Københavns Havn.

Nu føres ideen ud i livet, om end i en anden udgave end Claus Larsen-Jensen oprindeligt havde tiltænkt det. Han drømte om en havnetunnel på langs ad havnen, men nu kommer den som en trafikal by-pass operation helt uden om Amager - direkte til Øresundsmotorvejen.

Drømmer stadig stort
Claus Larsen-Jensen er dog ikke færdig med at drømme stort. Siden er han flyttet til Bornholm, og nu mener han, at det er på tide, at man overvejer muligheden for en tunnel mellem Bornholm og Skåne.

Der er sikkert mange, der vil ryste på hovedet af de planer, men når man ser på, hvad der kan laves af tunneler uden for Danmarks grænser, hvis de blot kan sprænges gennem grundfjeldet, så er ideen måske slet ikke så tosset.

Realistisk projekt
- Der er nogen, som har arbejdet med den idé i mange år. Og de mener, at det er et meget realistisk projekt. Det, jeg efterlyser, er først og fremmest, at man undersøger muligheden for at lave en tunnel mellem Bornholm og Skåne. Jeg har mødt reaktioner om, at jeg må være bindegal, og det er alt for dyrt. Nogle mener ikke, at det er en fordel for Bornholm, men min pointe er, at andre forbindelser nærmest står i kø for at blive realiseret. Det gælder eksempelvis en Kattegatforbindelse, og måske også Helsingør-Helsingborg, og hvis ikke Bornholm kommer ind i køen af infrastrukturprojekter, kommer man aldrig af med, siger Claus Larsen-Jensen til BygTek.

Ind i køen
Han peger på, at al erfaring viser, at det gælder om at komme i betragtning og få en plads i køen.

- Vi kan jo bare se med projektet omkring Københavnertunnelen, at det tager tid fra ideen bliver født, til den bliver vedtaget og ført ud i livet. Jeg beder blot om, at man reelt undersøger, om det er realistisk at lave en tunnel til Bornholm - enten i form af en sænketunnel, en boret tunnel eller eventuelt, hvis grundfjeldet er til det, en sprængt tunnel, siger han.

En statslig opgave
Claus Larsen-Jensen mener grundlæggende, at det må være en statslig opgave at foretage en sådan undersøgelse, og at det vil være fornuftigt at gøre set ud fra en økonomisk synsvinkel:

- Der gives årligt statsligt tilskud til Bornholms færgeforbindelse på omkring 600 millioner kroner. Man bygger tunneler i Norge og på Færøerne til en brøkdel af, hvad det koster i Danmark, og Bornholm er grundfjeld. Man bør derfor undersøge, om det kan lade sig gøre at bygge på samme måde som man gør i Norge og på Færøerne. I Norge er der bygget en tunnel på over 25 kilometer for cirka 11 milliarder kroner. Det ville være rart at se, om man i givet fald også kunne gøre det mellem Bornholm og Skåne, siger han.

Kan betales sig hurtigt hjem
Han slår fast, at prisen for en sådan undersøgelse ’er peanuts’ i forhold til, hvad man hælder i færgefarten år efter år:

- En sprængt forbindelse mellem Bornholm og Skåne kan måske betale sig hjem allerede i løbet af 25-30 år. Vi må have en diskussion ud fra en økonomisk synsvinkel, om det overhovedet er praktisk muligt med en fast forbindelse og så få truffet en afgørelse én gang for alle i stedet for, at det bliver ved med at ulme i baggrunden. Jeg ved godt, at andre faste forbindelse står først i køen i statens prioritering, men det er rart at komme ind i køen, hvis det er en realistisk mulighed. Så kan det godt være, der går 25 år eller mere, og til den tid kan det selvfølgelig også være, at mentaliteten holdningsmæssigt på Bornholm er ændret hos dem, der i dag er imod en fast forbindelse, siger Claus Larsen-Jensen i erkendelse af, at ideen om en fast forbindelse ’deler vandene’ på klippeøen.

Læs mere om Byggeri

14/8 2022
AfskærmningAlu stigerBrandstigerByggerådgivningByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringGarageanlægGarageporteGipspladerIndustriel malingIndustriporteJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingLofterMaterielopbevaringMultistigerNye arbejdsopgaverOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSmedejernsporteSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.