left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Byggeri

Venstre står stejlt på Hærvejsmotorvej i forlig om infrastrukturKristian Pihl Lorentzen opfordrer regeringen til at satse langt mere på vejene end på jernbanen

Venstre står stejlt på Hærvejsmotorvej i forlig om infrastruktur

Venstre har præsenteret sit udspil til en infrastrukturplan, der skal indgå i forhandlingerne om de kommende mange års investeringer i den danske infrastruktur.

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Set i det store perspektiv ligger Venstres planer meget tæt på regeringens udspil, og det vil være meget overraskende, hvis ikke både Socialdemokratiet og Venstre står bag et forlig om infrastrukturen.

Venstres plan koster cirka 110 milliarder kroner frem mod 2035, og partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen lægger da heller ikke skjul på, at regeringens udspil ligger tæt op ad det udspil, som den tidligere VLAK regering præsenterede kort før sin
afgang.

Venstre prioriterer
En tredje Limfjordforbindelse

Udvidelsen af E20 Fynske Motorvej syd om Odense

Frederikssundsmotorvejens 3. etape

Udvidelserne af Hillerødmotorvejen

Kalundborgmotorvejens 3. etape

Anlæg af Rute 54 mellem Næstved og Rønnede

Udvidelserne af E45 Østjyske Motorvej

Dyr og uklog
Til gengæld kalder man blandt andet en ny togbro over Vejle Fjord for ’dyr og uklog’, fordi der her er tale om en milliardstor investering, der kun giver en lille forbedring for få togkunder.
Venstre efterlyser ikke overraskende en Midtjyske Motorvej – Hærvejsmotorvejen, ligesom der er sat store beløb af til støjbekæmpelse

- Der er et stort behov for en etapevis anlæggelse af en ny, midtjysk motorvej fra Haderslev til Sønderup i nord via Billund og Viborg. Strækningen er desværre ikke en del af regeringens udspil selv om projektet ellers indgik i Socialdemokratiets infrastrukturoplæg fra 2019, og det efterspørges af Socialdemokratiets egne borgmestre, fagbevægelsen og erhvervslivet. Venstre vil stå stejlt på, at Ny Midtjyske Motorvej indgår i den endelige aftale, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Nu er det vejenes tur
Venstre efterlyser også større satsning på en vidt forgrenet lade- og tankningsinfrastruktur uden ’sorte pletter’, da der forventes 1 million elbiler på landevejene i 2030.
Togdrift skal fortsætte på de eksisterende skinner, men det betyder ikke, at der ikke kan ske forbedringer.

Imidlertid slår Kristian Pihl Lorentzen fast, at ’nu er det vejenes tur’ til at blive prioriteret, fordi omkring 90 procent af persontransporten foregår på vejnettet – og efterslæbet der er stort.

- Regeringen har nølet i to år og dermed forsinket en række vigtige infrastrukturprojekter, der skulle have været igangsat allerede i år. Regeringen vil tilmed ikke oplyse, hvornår de ønsker at igangsætte de forskellige infrastrukturprojekter, der er med i deres udspil. Det skaber massiv usikkerhed, fordi det betyder noget for rigtig mange danskere, om et vigtigt vejprojekt bliver en realitet i 2024 eller 2034, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Støjbekæmpelse
Regeringen har i deres oplæg afsat en pulje på tre milliarder kroner til støjbekæmpelse. Det overgår Venstre med et forslag om fire milliarder kroner:

- Med afsæt i de ekstra midler ønsker Venstre, at en række påtrængende støjprojekter fremmes mest muligt med projektering og begyndende realisering allerede i 2021 og 2022. Det gælder eksempelvis ved Nyborg, Gladsaxe, Randers, Hedehusene/Fløng, Silkeborg (Buskelund), Solrød, Greve, Hvidovre, Odense, Svendborg, Hillerødsmotorvejen i Furesø Kommune, Kolding, Aalborg, Aalbæk, Brådebæk og en række af Hovedstadens øvrige omegnskommuner, siger Venstres ordfører.

Forslag om tunnelelementanalyse
Et interessant forslag er forslaget om en ’analyse af mulig brug af tunnelelementer’:

- I forbindelse med anlægningen af Femern-Bælt-tunnelen skal en elementfabrik i Rødbyhavn levere tunnelelementerne til projektet. Det er noget, som vi bør udnytte til levering af tunnelelementer til infrastrukturprojekter andre steder i Danmark, og det bør derfor undersøges nærmere. Venstre ønsker at afsætte fem millioner kroner til en analyse, som skal kortlægge mulighederne for at elementfabrikken i Rødbyhavn med fordel kan levere elementer til andre infrastrukturprojekter i Danmark, hedder det i udspillet.

Læs mere om Byggeri

11/5 2021
AfskærmningAlu stigerBeslagBrancheforeningBrandstigerByggerådgivningByggestyringBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentreprenørIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMontageskinnerMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentreprenørTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.