scroll
Nyt system gør det nemt at bestille og monitorere materiel og maskinerPå konferencen 'Fremtidens Byggeri' torsdag den 2. september vil GSV fortælle mere om det nye system

Nyt system gør det nemt at bestille og monitorere materiel og maskiner

GSV og VAM har sammen udviklet et IT-system, der gør det nemmere at bestille materiel og leje maskiner. Det er også muligt at trække data, der giver overblik over udnyttelsesgraden af den enkelte maskine og at lave CO2-regnskab for maskinerne

Bygge- og anlægsbranchen er ved at forløse det store digitaliseringspotentiale, som bidrager til en bedre, billigere og mere CO2-venlig drift. Et nyt partnerskab mellem Danmarks største materieludlejer til bygge- og anlægsindustrien, GSV, og entreprenørvirksomheden VAM viser, hvordan samarbejde på tværs af branchen skaber hurtigere resultater og muliggør flere digitale løsninger.

Konkret udmønter det sig i en kundeportal, der er bygget på GSV’s mere end 25 års digitale erfaringer inden for udlejning og er udviklet i samarbejde med VAM. VAM’s kundeportal er derfor også integreret med deres interne IT-systemer, så de får ét samlet system, der består af en app, en webplatform og et dashboard.

VAM får altså et produkt med fuld adgang til til GSV’s digitale system, hvor VAM med et enkelt klik kan bestille eget materiel eller leje en maskine og bestille ydelser hos GSV, så entreprenøren ikke får unødvendig spildtid, hvis VAM’s egne maskiner er optaget.

VAM kan også trække data, der giver overblik over udnyttelsesgraden af den enkelte maskine og sikrer en høj effektivitet samt lave CO2-regnskab for hver enkelt maskine efter endt brug. Og derudover kan VAM tracke egne og lejede maskiner og se præcis, hvor de er, og om de kører som forventet.

- Digitalisering af virksomheden fylder meget hos os, og er et område vi prioriterer at investere i, fordi vores behov for digitale værktøjer og dataindsigt hele tiden stiger. Vi har brug for en platform til optimering af vores materieludlejning, som kortlægger vores maskinpark og arbejdsprocesser, og som er bygget ud fra dybt kendskab til branchen, men det vi søgte, fandtes ikke på markedet.

Med hjælp fra Refine Consulting, som er specialiseret i forretningsudvikling i byggebranchen, fandt vi frem til, at GSV kunne levere en bedre og mere effektiv platform, end vi selv kunne skabe. Vi kan se en stor værdi i, at vi ikke skal bruge ressourcer på at udvikle vores eget digitale produkt fra bunden, siger Allan Hougaard, adm. direktør i VAM.

GSV er klar til flere digitale partnerskaber og fremtidens byggeri
Ifølge GSV går vejen til mindre CO2 i bygge- og anlægsbranchen igennem mere samarbejde, en digital omstilling - og at flere entreprenører lejer frem for at eje, fordi færre maskiner betyder mindre ressourceforbrug.

I Danmark sælges ca. 65 % af alt nyt materiel af entreprenørerne selv, og de resterende 35 % sælges til udlejerne, hvilket er helt modsat i andre lande, hvor det nærmere er 80 % til udlejerne og 20 % til entreprenørerne. Derfor opstod ideen hos GSV til at udvikle en kundeportal, der er en digital kombimodel, hvor entreprenøren styrer sin materielflåde selv og stadig kan eje, men nu også kan leje på én og samme platform.

- VAM så en oplagt mulighed i at samarbejde på tværs af branchen, og derfor kontaktede de os og foreslog et partnerskab. Det tror vi også er vejen frem. VAM har visionerne og ambitionerne til at digitalisere deres virksomhed. Da vi startede samarbejdet, kunne vi se en fælles interesse i at udvikle en kundeportal, der hjælper med at optimere udnyttelsen af deres eget materiel og samtidig gøre det nemt at leje materiel og tilkøbe services af GSV.

Vi håber, at VAM og nye samarbejdspartnere ser optimeringsmulighederne i en kombination af eget og lejet materiel. Og at entreprenørerne langsomt begynder at udfase egne maskiner og i stedet lejer frem for at tage store investeringer i nye maskiner, som måske ikke bruges optimalt, siger Peter Fritzbøger, Chief Digital Officer i GSV.

Igen i år afholder GSV-konferencen Fremtidens Byggeri, hvor netop digital omstilling og deleøkonomi er nogle af de punkter, som GSV’s CEO, Dan O. Vorsholt, vil fremhæve som løsninger til at hive branchen i en grønnere retning.

GSV oplever, at interessen allerede eksisterer i både ind- og udland, hvor man gerne vil omstille med GSV’s hjælp. Den interesse deler GSV, men her og nu er udlejningsvirksomheden særligt interesseret i at følge og understøtte den digitale udrulning hos entreprenørvirksomheden VAM.

-dc

1/9 2021
  • Diesel var i går

    Diesel var i går

    entreprenoer ›Ny publikation fra Center for Offentlig-Privat Innovation giver et sjældent indblik i, hvordan 18 offentlige bygherrer arbejder målrettet for at udfase dieselmaskiner og fremme den grønne omstilling i bygge- og anlægssektoren
  • Den høje pris giver mening

    Den høje pris giver mening

    entreprenoer ›Det er ikke nødvendigvis en billig omgang at få specialfremstillet nye maskiner, men for Dansk Overfladebelægning har det været alle pengene værd
  • Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    entreprenoer ›Da Frøslev Træ skulle skifte fra hybrid- til eldrevne trucks, kom en aftale om fire Linde el-trucks i hus efter god indbyrdes sparring med leverandør N.C. Nielsen
  • Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    entreprenoer ›Komatsu-dozeren D71PXi-24 støjer mindre og er helt lukket for støv. Det giver større arbejdsglæde for Bo Pindborg, der har kørt dozer i årevis
  • Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    entreprenoer ›Materielsektionen slår et slag for, at entreprenørbranchen bør være opmærksom på at vælge maskiner og lifte med et kontrolmærke, som har gennemgået grundige årlige eftersyn hos et blåstemplet værksted
  • Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    entreprenoer ›Når uheldet er ude i bygge- og anlægsbranchen, kan det gå rigtig galt. Derfor er det afgørende, at information om livsfarlige fabrikationsfejl på lifte og entreprenørmaskiner bliver delt til alle hurtigst mulig, mener brancheforeningen Materielsektionen
  • Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    entreprenoer ›Efter 30 år med forurenende diesellifte i sortimentet går den familieejede liftudlejer Horsens Lift all-in på grøn omstilling. På tre år er virksomheden med 400 køretøjer tæt på at have omlagt hele liftparken til el
  • Som at stå på et dansegulv

    Som at stå på et dansegulv

    entreprenoer ›En 28 meter tysk PB Platforms-saxlift hjælper til, når Gartnerbyen, der er en ny bydel i Odense, skal etableres