Drift og dialog optimeres med ny appOKNygaard har hovedkontor i Aarhus og 10 afdelinger fordelt i landet.

Drift og dialog optimeres med ny app

Både kunde og driftsleder kan følge med i udførsel og kvalitet af det arbejde, anlægsgartneren fra OKNygaard udfører, via et fælles it-system og app

Digital projektering og kvalitetssikring har i flere år været en central del af OKNygaards anlægsforretning. Med fælles it-systemer direkte på mobil eller tablet arbejder alle involverede parter ud fra samme udgangspunkt. Resultatet er en mere smidig proces, som OKNygaard har overført til driftsforretningen og de mange medarbejdere i 'marken'.

- Vi slår græs, klipper hæk og fjerner ukrudt rigtig mange steder i hele Danmark, så det kan indimellem være svært at huske præcist, hvad der er udført på en given adresse for flere uger siden. Derfor begyndte vi at eksperimentere med app'en, og hvordan den kunne bruges til kvalitetskontrol af vores driftsopgaver, fortæller Kasper Søgaard Bladt, der er driftsleder hos OKNygaard i Rødekro.

Større overblik styrker fagligheden i driften
Med adgang til hver enkelt kundes plejeplan direkte fra mobilen er der større overblik over opgaverne. Spotter man en uforudset ekstra-opgave, skrives den nemt ind i app'en.

- Vi sammenstykker en plejeplan, og den har vi adgang til direkte fra mobil og tablet, når vi står ude hos kunden. På den måde kan vi, når vi spotter noget, markere opgaven direkte i plejeplanen på den konkrete geografiske placering og herefter tage en dialog med kunden om, hvordan vi skal håndtere det', fortæller Kasper Søgaard Bladt. Han uddyber, at det bl.a. kan være mosegrise i græsplænen, eller potentielt farlige situationer med nedfaldne grene.

Når kunden selv kan følge med, bliver dialogen lettere
OKNygaards kunder har også adgang til deres egen plejeplan, og via app'en kan kunderne følge med i både tidligere og kommende driftsopgaver. Man kan f.eks. se, hvornår der sidst er blevet slået græs, tømt affald eller saltet. Hver gang driftsfolkene har været forbi, bliver det dokumenteret direkte i app'en med billeder og tidsstempel. En proces, som både øger gennemsigtigheden, kundedialogen og sparer tid.

- Med digital udførselskontrol opstår der ikke tvivl om, hvorvidt arbejdet nu er blevet udført eller ej. Både kunden og jeg kan gå ind i app'en og tjekke. Ved hjælp af billederne kan man også se, om arbejdet er udført korrekt. Før skulle jeg ud og spørge den konkrete driftsmedarbejder, som har travlt hos andre kunder. Det øger forståelsen og indsigten for alle parter, hvilket giver et langt bedre udgangspunkt for dialog', siger Kasper Søgaard Bladt.
-dc

27/9 2021