Turismeprojekt ved Femern-forbindelsen kræver erstatningsnatur
Folketingets ”Udvalg for Landdistrikter og Øer” har bedt trafikminister Thomas Danielsen (V) oplyse, hvilke foranstaltninger, der skal tages, inden Lolland Kommunes turismeprojekt på Lollands sydkyst eventuelt kan igangsættes
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det gælder blandt andre hvilke miljøundersøgelser, der skal foretages for at afdække konsekvenserne for miljøet i forbindelse med planerne om at bygge 6.000 sengepladser på forlandet ved Rødbyhavn.
Udvalget vil også vide, hvilke undersøgelser der er planlagt for at afdække, hvordan den omkringliggende kyst vil blive påvirket af, at digerne på forlandet bliver højere end planlagt, og hvilke initiativer, der tages og/eller er taget, for at anlægge (havnær) erstatningsnatur.
Skal finde erstatningsnatur
Ministeren understreger i sit svar blandt andet, at det i første omgang er Lolland Kommunes opgave at arbejde videre med turismeprojektet.
Det er en forudsætning for projektet, at kommunen planlægger et projekt, der blandt andet tager højde for risikoen for oversvømmelser og finder alternative arealer, der er egnede til den erstatningsnatur.
Erstatningsnaturen er planlagt som del af Femern Bælt-forbindelsen, men den kan ikke etableres som følge af et turismeprojekt på det nye forland vest for Rødbyhavn.
Nærmere vilkår kan aftales
Dertil kommer, at Lolland Kommune skal gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af plan og projekt:
- Når der foreligger et opdateret kommunalt projekt, som indeholder de nødvendige elementer, kan de nærmere vilkår og betingelser for salg af det relevante areal aftales. Endelig vil det kræve en ændring af anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-projektet, oplyser Thomas Danielsen