Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Folketinget har stemt en ny lov igennem, der fra årsskiftet giver landets kommuner mulighed for at indføre nulemissionszoner.

Der findes endnu ikke permanente nulemissionszoner i andre europæiske lande, men det er ifølge miljøminister Magnus Heunicke (S) et ”naturligt skridt” at tage, for at nedbringe skadelige partikler i byerne og omstille transporten til nulemissionskøretøjer.

Han henviser til, at trafikken er én af de største kilder til forurening i byerne, og derfor giver man med den nye lov alle landets kommuner mulighed for at indføre zoner, hvor der ikke må køre køretøjer, der drives af diesel eller benzin.

Ikke uforholdsmæssigt mere trafik
Nulemissionszonerne er indtil videre tænkt som ”mindre, afgrænsede byområder, hvor der ikke er langt fra kanten til midten af zonen”.

Formålet er at det i mange tilfælde skal være muligt at parkere udenfor zonen og gå det sidste stykke ind til en destination i nulemissionszonen, eller skifte til eksempelvis kollektiv transport eller cykel.

Det er en forudsætning for etablering af en nulemissionszone, at den ikke må skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må herudover heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, som forbinder landet.

Kommunerne er parate
Muligheden for at indføre nulemissionszoner i byerne har længe været efterspurgt af kommuner, som vil have nedbragt luftforeningen lokalt. Flere steder arbejder man allerede med planer om, hvor de kan indføres eksempelvis i København og Aarhus.

Men det er ikke kun i de store byer, at man nu kan fremme nulemissionskøretøjer i udvalgte områder i byen. Loven giver alle landets kommuner lov til at indføre en nulemissionszone i et afgrænset område.

Med loven kan kommunalbestyrelserne vælge mellem to typer af nulemissionszoner – en, som omfatter persontrafik eller en, som omfatter al trafik inklusive varetransport. Loven giver også mulighed for at få busser og lette lastbiler under 12 tons inkluderet.

Lastbiler og busser over 12 tons ikke er omfattet af loven.

4/12 2024
  • Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    nedrivning-og-miljoesanering ›Det bliver ikke alene dyrt i erstatninger til minkfarmerne, at Mette Frederiksen ulovligt beordrede alle mink aflivet. Det koster også dyrt at rive minkfarmene ned
  • Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    biler-til-byggebranchen ›Det hele endte dog i ingenting, for de billigste tilbud vandt over klimahensynet
  • Ikke så meget ståhej

    Ikke så meget ståhej

    biler-til-byggebranchen ›Nic. Christiansen Gruppen er ny Ford-importør i Danmark, men Kolding-virksomheden har indtil gået stille med dørene og ikke gjort synderlig opmærksom på sig selv efter overtagelsen. Flere personalespørgsmål melder sig
  • 50.000 kroner bagud før moms

    50.000 kroner bagud før moms

    biler-til-byggebranchen ›e-Transporter er 50.000 kroner bagud før moms for billigste version af e-Transporter, der er udstyret med en motor på 136 HK og en batteripakke på 64 kWh, der skulle give bilen en rækkevidde på 330 WLTP kilometer
  • Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    byggeri ›Mange danskere har stadig inflationschokket i 2022 siddende i kroppen og vil hellere konsolidere deres privatøkonomi
  • Et rullende værksted fra Østen

    Et rullende værksted fra Østen

    biler-til-byggebranchen ›E-Vali fra Byd garanterer omfangsrig varetransport i byerne, men med helt lodrette vægge, masser af gulvplads og en fornem højde kan man løse en lang række opgaver på stedet
  • Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    byggeri ›Der var 2.491 konkurser i aktive virksomheder i 2024, og det er noget færre end i 2022 og 2023. Det er dog på niveau med gennemsnittet over de seneste ti år
  • En anderledes tysker

    En anderledes tysker

    biler-til-byggebranchen ›Der er en ny, tysk spiller på markedet. LCity rammer nærmest plet på alt, hvad konkurrenterne rammer skævt på. Vi venter spændt på en pris