Battle of the pick-ups
USA og Kina duellerer på alle større markeder, og anderledes er det ikke indenfor eldrevne pick-ups. Der er bl.a. stor forskel på pris og vægt hos de to producenter, men det er underordnet. En konkurrent lurer i horisonten klar til at feje begge af banen
Af Jørli Petersen
Kinesiske Maxus er først med en helt ny type bil. En klassisk pick-up i 1-ton klassen, men fuldt elektrisk. Alligevel er den nye Maxus ikke helt ægte 1-ton, hvilket vil sige en lasteevne på et ton på det åbne lad plus en forventelig stor trailer på krogen.
Maxus T9 holder sig til lige rundt om de 1000 kg i lasteevne, og den er udstyret med en el-motor på 177 HK. Den motor går i øvrigt igen i hele Maxus' program for personbiler, og med en batteripakke på 88,5 kWh er rækkevidden oplyst til at ligge et sted mellem 330 og 471 km. Der er ingen information om, hvordan og hvornår man har enten det ene eller andet i forventet rækkevidde.
Selve bilen vejer 2300 kg i tom tilstand. Totalvægt er 3300 kg, mens minigraveren med tilbehør får problemer med at komme med på arbejde, for størst tilladte trailer efter Maxus T9 er 1000 kg.
Den stikker Ford med deres første el pick-up, der ikke overraskende har fået navnet F-150 Lightning. Selvfølgelig kan en ægte amerikansk pick-up ikke hedde andet end noget med F, og det er også en ægte amerikansk bandit, som nu kommer til Norge, som det hidtil eneste land i Europa.
F-150 ellert er en 3,5 ton truck. Batteriet er 98 kWh, rækkevidden er op til 386 WLTP kilometer, og selvfølgelig kan man sætte en trailer på 3500 kg på krogen, hvis man vel at mærke indstiller sig på, at den lovede rækkevidde forsvinder som morgendug i forårssolen, når man forbinder el-stikket bag på bilen.
Lasteevnen på F-150 Lightning er underligt nok sat til 805 kg. Det siger noget om vægten på den meget store batteripakke. Vi har ikke en pris på Fords store ellert, der kan oversættes til noget dansk. Til gengæld tør vi godt sige, at den er kostbar. Knap 1,2 mio. norske træpenge.
Tilsvarende kræver Maxus 430.000 kr. før moms for T9 som varebil. Som personbil, hvor man får bagsædet med i prisen, må man af med 576.000 kr med moms og levering.
Fælles for både Maxus og Ford (især) er, at man gør et stort nummer ud af at sælge den elektriske pick-up som en bil til fest og fritid. Man bejler til de, der har sommerhus længere ude, end klitterne tillader. Det er bilen til det sjove i skovkanten, og sådan sælges pick-up typen også stort set alle andre steder end i Danmark, hvor kunderne altid er seriøse erhvervskunder. I Danmark er en pick-up en bil til det hårde arbejde, og således har den elektriske pick-up en særdeles alvorlig udfordring, før den kan opvise salgstal i Danmark.
Måske er det også derfor, Ford holder sig til Norge.
Begge biler har en meget alvorlig konkurrent ventende i meget nær fremtid. Toyota har en Hilux på brint ventende lige rundt om hjørnet. Og den model har ikke de medfødte svagheder, som en ren ellert har.
To be continued...