Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Brint i overhalingsbanen En 100 hestes brintcelle testes netop nu. Den ventes klar til produktion næste sommer, og den koster kun 10 % af det, man skal betale for dagens billigste brintcelle.

Brint i overhalingsbanen

Langt om længe ser det ud, som om grønne bilister får et konkurrencedygtigt alternativ til at køre på el. To store nyheder gør, at brintbilen kan have overhalet ellerten indenfor få år

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Brintbilerne har været en realitet i flere år, men indtil videre har det knebet med at få det store gennembrud for denne type elektrisk køretøj, samtidig med den rene ellert med batterier har fået godt fat i markedet.

Problemet med brintbilen har først og fremmest været prisen på en brændselscelle, som er den enhed, der omsætter brint til den elektriske energi, som enten sendes videre til elmotoren eller det lille buffer-batteri, der oplagrer overskydende elektricitet.

Det tidlige efterårs store og vigtige nyhed er derfor, at prisen på den helt afgørende brændselscelle er faldende. Der er faktisk tale om et dramatisk fald. Et styrtdyk!

Den engelske virksomhed Bramble, Crawley, har netop offentliggjort, at man har udviklet en ny type brændselscelle, der kan fremstilles til 10 % af prisen på den ellers billigste brændselscelle.

10 % af den tidligere pris per opnået hestekraft eller kilowatt er rigtig godt nyt for fremtidens biler, og Bramble er netop i gang med at køre tests på en 60 kW brændselscelle. Det er en brændselscelle med lige omkring 100 HK.

1000 kilometer på brint
Bramble oplyser samtidig, at man afslutter de sidste storskalatests i løbet af foråret 2024, hvorefter brændselscellen ventes klar til produktion, og her følger endnu en god nyhed. Den nye og meget billigere brændselscelle kan produceres på eksisterende produktionsanlæg. Det er ikke nødvendigt at etablere eller udvikle nyt.

En anden af to store nyheder stammer fra Mercedes, der menes at være det bilmærke, der er længst fremme med lastbiler på brint.

Mercedes har netop sat en slags rekord ved at sende en fuldt lastet lastbil ud på de tyske motorveje, hvor den tilbagelagde mere end 1000 km på en tankfuld brint. Helt præcist nåede den at køre 1024 km, før tanken var tom.

Tidligere havde Mercedes oplyst, at man var klar til at levere lastbiler på brint i 2030. Nu er tidspunktet for første levering rykket til 2027.

Læs mere om Biler til byggebranchen

31/10 2023