left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder om byggebranchen - Biler til byggebranchen

Bybusser på brintKøretøjer på brint har samme rækkevidde som dieselbiler, de optankes på samme tid, og så vil brændselscellerne ikke have større indflydelse på vare- og lastbilers nyttelast.

Bybusser på brint

Toyota og den portugisiske producent af busser, Caetanobus, har netop indgået et samarbejde, der resulterer i bybusser på brint allerede i 2019

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Den portugisiske fabrik har erkendt, at der ikke er nogen grund til at kravle over floden Rio Tejo for at genopfinde den dybe tallerken. Dels vil det tage alt for lang tid, og dels er den dybe tallerken allerede oprundet, og Toyota er gode til denne form for tallerkener, som i dette tilfælde er brintteknologi og brintbiler.

Toyota har mange års erfaring med biler på brændselsceller. Seneste eksemplar er den meget specielle Mirai, hvorom man kan sige, at den har udseendet imod sig. Men teknikken tæller gevaldigt på plussiden samtidig med, at Toyota har et produktionsapparet så omfattende, at man kan lave brændselsceller i meget stort omgang - meget hurtigt.

Derfor har Toyota og Caetanobus indgået en aftale, der betyder, at den første bybus ruller af samlebåndet allerede næste år.

Den første brintbus skal rulle som demobus fra dag et, og fordelen ved en bus på brint frem for mange andre former for nul-forurenende busser er, at den kører og opfører sig som en helt traditionel bybus med dieselmotor.

Det betyder, at en bus på brint har lang rækkevidde, før den igen skal tankes, og når det bliver nødvendigt, tager det ikke længere tid at tanke en bus med brint, end det tager at tanke en bus på diesel.

En bus på brint eller brændselscelle er i princippet en el-bus. Bussen drives af en eller flere elmotorer og medbringer sit eget ladeapperat, der får energi ved forbrændig af brint.

Hvis brint skal være 100 % miljøneutralt, gælder samme betingelser, som gælder for køretøjer på el. Både brint og el skal være fremstillet af vind, vand, sol eller tilsvarende 0-forurenende, og her kan lande som især Danmark med periodevis overproduktion af vindenergi udnytte dette overskud til produktion af brint.

Det vides ikke, om danske trafikselskaber ved noget som helst om den nye portugisiske bybus på brint, men mon ikke bussen kan leveres i alle farver herunder gul, og så mangler man selvfølgelig at få besvaret, hvad denne 0-forurenende bybus koster.

Perspektivet med brændselsceller frem for batterier eller traditionelle forbrændingsmotorer er enormt. Næste skidt kan blive lettere lastbiler til distributionskørsel, større varebiler og materiel til mere intern transport eksempelvis gaffeltrucks.

Læs mere om Biler til byggebranchen

3/10 2018