
Dækforslag åbner klapjagt på bilisterne
Formanden for Rejsearbejder.dk, Hans Erik Meyer, rejser over for Folketingets Transportudvalg en voldsom kritik af regeringens forslag om blandt andet at kunne straffe førere af køretøjer uden de til årstiden passende dæk
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Regeringen foreslår en ændring af reglerne om ansvar for, at køretøjet ikke er forsynet med ”åbenbart uegnede dæk”.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at føreren ved kørsel i et køretøj monteret med åbenbart uegnede dæk - herunder brug af dæk, som ikke er godkendt som vinterdæk - i hårdt vinterføre, kan straffes med bøde:
- Der skal tages udgangspunkt i det aktuelle føre og dækkets type og stand, når det skal afklares, om dækket er åbenbart uegnet. Ved kørsel på sne- eller isdækkede veje er dæk, som ikke er typegodkendte vinterdæk, ”åbenbart uegnede dæk”.
- Ved kørsel i hårdt vinterføre er dæk, som ikke er typegodkendte vinterdæk og snegrebsmærket (3PMSF-mærket), uegnede, medmindre køretøjet er monteret med specialdæk eller terrændæk, som er konstrueret til kørsel under blandede forhold eller i terræn, fremgår det af forslaget.
Ikke juridisk belæg
Rejsearbejderne mener, at lovforslaget udmønter en straf, der ikke er belæg for juridisk, og hviler på et alt for spinkelt lovgrundlag:
- Lovforslaget bliver et stort tagselvbord, når politiet kan udsteder bøder efter forgodtbefindende og i flæng. Det fremgår ikke klart af lovforslaget hvilke dæktyper, det er lovligt at montere – sommerdæk, helårsdæk med S-M, helårsdæk mærket (3PMSF) eller vinterdæk (3PMSF) mærket.
- Heller ikke i hvilken periode. Eller om brug snekæder kan godkendes, skriver Hans Erik Meyer til Folketingets Transportudvalg.
Jurist og mekaniker på samme tid
Det fremgår ifølge Hans Erik Meyer ikke af den forslåede ordning hvilket retsgrundlag, der danner præcedens for, at en bilist kan idømmes en bøde:
- Ordningen er ikke tiltænkt anvendelse i gråzonetilfælde, da vurderingen af overtrædelser skal baseres på en konkret og individuel vurdering af, om køretøjet udgør en risiko for færdselssikkerheden og fremkommeligheden.
- Det er derfor op til håndhævelsesmyndighederne at udvikle en praksis, der målrettet fokuserer på situationer, hvor der anvendes åbenbart uegnede dæk under de aktuelle vejrforhold.
- Lovforslaget udmønter en ny stor klapjagt af politiet på bilister, håndværkere, chauffører, vognmænd og ældre bilister. De skal til at være jurist og mekaniker på samme tid, slutter formanden for Rejsearbejderne.