Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud
Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
Af Jørli Petersen
Mercedes trækker den i langdrag. Massevis at såkaldte nyheder, bunkevis af mere eller mindre lødig information hvis eneste formål må være at holde interessen sådan nogenlunde, men Mercedes er ikke meget for at være helt konkrete omkring ny Sprinter – og så lidt alligevel.
Der er kommet priser på ny Mercedes. Både en elektrisk og den ’rigtige’ Sprinter, der får OM654-motoren i fire varianter fra 114 til 190 dieselheste.
Der bliver om ikke frit valg mellem manuelt gear og automatkasse, så en mulighed for de, der ønsker at betale lidt mere for en diesel Sprinter.
Prisen på ny Sprinter starter ved 342.622 kr. før moms og levering. Startprisen på den elektriske Sprinter er landet på 583.000 kr. før moms og levering.
Så endnu engang skal man virkelig ville en elektrisk varekasse, eller også skal man være trukket til truget af en offentlig myndighed, som ikke vil have noget med en virksomhed at gøre, med mindre virksomheden kan præsentere en vis mængde elektriske køretøjer.
Vi ved også, at ny Sprinter kommer med vægtgrænse op til 5,5 ton. De mange modeller kan fås med enten træk på for- eller baghjul, og hvis ikke man kan tage en beslutning, kan man vælge træk på alle fire.
Selvfølgelig er der mere sikkerhed i en ny model. Andet er ikke muligt i disse tider. Der er blandt andet linjevogter, der ser ud til at være standard, mens det måske vigtigste udstyr i en dansk varebil må være sideguard systemet.
Det skal mindske antallet af kedelige oplevelser med cyklister og findes på listen over ekstraudstyr.
Men hvornår er bilen så klar til at blive langet over disken? Der er åbenbart ikke langt fra samlebånd til en dansk forhandler, for den første model ny Sprinter er klar til levering allerede nu.