oktoberfest i fog
oktoberfest i fog
oktoberfest i fog

Aktuelle nyheder om byggebranchen - Biler til byggebranchen

Mercedes i mål med sin første pick-up

Mercedes i mål med sin første pick-up

Profkunden af pick-up-biler vil dog gennemskue, at Mercedes X-klassen er en udgave af en Nissan, mens den private køber nok ikke lugter lunten

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Biler af pick-up-typen er ikke en Mercedes-specialitet. Lang fra. Et enkelt eksperiment har været forsøgt på markeder, der ligger meget langt fra Danmark, men den stigende interesse har fået Mercedes til at gøre, hvad man har gjort mange gange de senere år:

Man ringer til den nære samarbejdspartner Renault for at høre, om de mon skulle have lidt pick-up-biler til salg, men det har Renault ikke. Til gengæld har man flere af slagsen i koncernen, både Nissan og Mitsubishi er specialister i den type bil, så hvorfor opfinde den dybe tallerken to gange, når man samtidig løber en meget stor risiko for at lave en større mængde begynderfejl, netop fordi man har forbløffende lidt erfaring og viden om den type bil?

Derfor er det første forsøg fra Mercedes med efternavnet X-klasse en Nissan Navara. Alt det tekniske er også ægte Nissan. Bilen - altså Mercedes X-klasse - er bygget på Nissans fabrik ved Barcelona, så X-klasse er rigtig meget Nissan. Alligevel må man rose Mercedes, for en større gruppe mennesker i Stuttgart har gjort et flot stykke arbejde for at sende røgslør ud over den kendsgerning, at en ny Mercedes i virkeligheden er en Nissan med et noget andet design.

Renault gør det samme som Mercedes. Man har også sin egen version af Nissan Navara med en lidt anden front og lidt skilte, men Mercedes går meget mere radikalt til værks. Man vender så at sige designet, finder ud af hvad der er muligt, og hvad det koster at lave et andet design i mindre produktioner, og når vi ser på X-klasse, er det ikke altid det økonomiske, der har været afgørende for en beslutning. Der er vilje bag de valg, man har truffet hos Mercedes.

En klasse op
Mercedes ønsker at rykke en klasse op. Fra Nissan- til Mercedes-klasse kalder vi det, og man flytter en del klassiske Mercedes elementer til en Nissan Navara, og både når man ser bilen udefra eller sidder bag rattet, er det meget meget få detaljer der røber, at bilen inderst inde er en Nissan.

Det er især omkring betjening af 4x4-systemet, vi finder Nissan-elementer, men hvis man nøjes med at læse Mercedes' materiale om bilen, er det svært at opdage, at X-klassens moder fås med to typer baghjulsophæng. Det uafhængige, som findes på testbilen og mest af alt ligner noget standard Mercedes, og så det klassiske ophæng til en pick-up med stiv aksel og bladfjedre.

Fordele og ulemper genkender vi fra Nissan Navara. I Mercedes' udgave med uafhængigt ophæng betyder det, at hvis man smider noget, der ligner halv last på bilen, synker den voldsomt i fjedrene, og sådan bør en pick-up ikke se ud.

Med klassisk ophæng sker der stort set ikke noget, når man smider de 1000 kg på ladet, men det har også andre ulemper eller forskelle, alt efter hvor stor vægt man lægger på kørsel i terræn.

Mercedes har valgt komfort til X-klasse. Alt med kørsel i terræn er mindre vigtigt, så derfor kan man gå lidt let hen over det med afstemning af undervogn til kørsel i vanskeligt terræn. Det er især fjedervandringen, der ikke er helt afstemt til terræn, så skal man køre med masser af læs, og hvis man skal køre i terræn, skal man vælge klassisk bagaksel.

Til gengæld får man den forhøjede komfort under alle andre forhold, der er en naturlig følge af  det uafhængige ophæng, der giver mere komfort. En standard komfort X-klasse behøver ikke et par hundrede kilo på ladet for lige at knække toppen af modstanden i bladfjedrene, men det er fortsat en god ide at smide nogle sandsække på ladet om vinteren, for glatkørsel med en tom pick-up kræver lidt ekstra forsigtighed og en del mere kattepote.

Renault motor
Især når bilen også har syv-trins automatgear bundet på Renaults 2,3 liters motor, som i dette tilfælde lægger 190 HK. Motoren fås også med 160 HK, og for at understrege at Mercedes satser på det populære og de mere købestærke kunder, har man netop smidt en X-klasse V6 på markedet - denne gang er det en ægte Mercedes-maskine, der er lagt i bilen.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om Mercedes har opnået, hvad man ville med den forklædte Nissan, og det er et lidt drilagtigt spørgsmål, for den prof kunde af pick-up-biler er ikke sådan er trække rundt i manegen. Denne køber ved godt, at det er en Mercedes-udgave af en Nissan, der også sælges som Renault, men den mere private køber, der bare vil have en pick-up-bil til mere private formål, herunder aktiv fritid, vil sikkert ikke lugte lunten. Og når det er tilfældet, er Mercedes sluppet godt i mål med deres første rigtigt forsøg i pick-up klassen.

Mercedes X-kl 250d 4Matic:
Pris fra: 267.142 kr., ekskl. moms
Pris for testbil: 323.894 kr., ekskl. moms
Motor: 2,3-liter 4-cyl
Syv-trins aut.
190 HK v. 3750 o/m
450 Nm v. 1500-2500 o/m
0-100 km/t: 9,0 sek
Tophastighed: 176 km/t
ECE-snit: 12,7 km/l
Kørevægt: 3160 kg
Nyttelast: 1016 kg
Trailer: 750/3500 kg
CO-2:  207 g/km

Læs mere om Biler til byggebranchen

9/10 2018