Aktuelle nyheder - Byggeri

Den kommende Storstrømsbro er designoptimeret, så den sparer mere CO2

Den kommende Storstrømsbro er designoptimeret, så den sparer mere CO2

Nye byggeprojekter vil sammenlignet med et tilsvarende byggeprojekt fra 1990 udlede op til 60 procent mindre CO2.

Del artiklen på

Af Dan Bjerring 
Christiansborg

Danmark består grundlæggende af en stor halvø – Jylland - og intet mindre end 443 navngivne småøer, holme og øer, hvoraf en del er forbundet af broer eller tunneler støbt i beton med fastlandet eller større øer.

Indtil årtusindskiftet var byggestilen ifølge Vejdirektoratet ’temmeligt hårdhændet’ ved klimaet, fordi byggematerialer var billige og mandetimer dyre. Det var altså billigere at lave konstruktionerne noget for stærke end at bruge tid på at forfine beregningerne.

En række nye krav
Nu har Vejdirektoratet imidlertid indført et nyt projekteringsgrundlag, hvorefter entreprenører og leverandører, som byder på projekter for staten, skal leve op til en række nye krav.

Det gælder blandt andet at designoptimere konstruktionerne, skrue op for brugen af mindre CO2-belastende materialer og anvendelse af genbrugsmaterialer, hvor det giver bedst mening i CO2-regnskabet.

Når de nye krav er fuldt implementeret, vil et nyt byggeprojekt - sammenlignet med et tilsvarende byggeprojekt fra 1990 - udlede op til 60 procent mindre CO2.

Vejdirektoratet forventer dog på længere sigt at opnå CO2-besparelser på 70 procent.

CO2-fangst
Nye teknologier og metoder ser man blandt andet på cementfabrikker i Norge, som har udviklet en ny type anlæg, der kan opfange CO2 i skorstenene og lede det til opbevaring i gamle borebrønde, hvor den klimabelastende CO2 bliver lagret - fangst og lagring af CO2. Ved brug af denne metode til fremstilling af cement kan materialet blive langt mere miljø- og klimaneutralt.
Vejdirektoratets nye krav til optimering af geometrien et i øjeblikket det, der giver en besparelse på klimakontoen.

Det betyder, at der fremover bruges mindre beton pr. kvadratmeter bygværk. Hvor man tidligere har bygget ud fra en ’one size fits all’-tankegang, vil hvert eneste bygværks projektering fra nu af blive skræddersyet ud fra et ønske om, at der skal indgå så lidt beton som muligt i bygværket.

Mere flyveaske i beton
Vejdirektoratet vil også stille krav om at bruge en større mængde restprodukter som eksempelvis flyveaske i den beton, der skal bruges til bygværkerne. Flyveaske er et restprodukt fra kulkraftværker, som faktisk har været kendt og anvendt i en del år, og som typisk har et meget lavt CO2-aftryk.

Endelig er der også en mindre CO2-besparelse at hente i autoværn, rækværker og andre stålkonstruktioner, hvor der nu vil blive stillet krav om, at armeringen i betonkonstruktioner skal være fremstillet af genbrugsstål. Det vil kunne give en CO2-besparelse på omkring fem procent.

Det nye projekteringsgrundlag rulles allerede nu ud i forbindelse med Vejdirektoratets store infrastrukturprojekter som for eksempel udvidelsen af Hillerødmotorvejen, Kalundborgmotorvejens forlængelse og udvidelsen af E45.



Læs mere om Byggeri

21/9 2022
AfskærmningAlu stigerBrandstigerByggerådgivningByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringGarageanlægGarageporteGipspladerIndustriel malingIndustriporteJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingLofterMaterielopbevaringMultistigerNye arbejdsopgaverOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSmedejernsporteSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.