Femern trækker tyskere til
Danske DS Gruppen er totalentreprenør på en tysk erhvershub på 50.000 m2 i Maribo Erhverspark
Med Hub 48 Maribo skaber tyske Peper & Söhne et nyt transport-, industri- og logistikområde i Femern-korridoren.
- Vores interesse for denne placering er langsigtet, da vi er overbevist om, at regionen vil opleve et massivt økonomisk opsving i de kommende år. Efterspørgslen efter etableringsarealer til erhvervsmæssig brug er allerede stigende, siger Christoph Peper, Managing Partner i Peper & Söhne Corporate Group.
Den tyske investor og projektudvikler har netop overtaget ca. 50.000 m2 erhvervsareal i Maribo Erhvervspark ved motorvejsafkørsel 48.
Arealet er navngivet Hub 48 Maribo, og udbygningen vil foregå i to faser, fortæller Marco Dibbern, Operations Director for det danske datterselskab Peper & Soehne ApS.
- Første fase er på samlet 8700 m2 og igangsættes i år. Det involverer bygninger til håndværkere, mindre erhvervsvirksomheder med særlige transportbehov samt bygninger til industrivirksomheder. I 2024 år igangsætter vi Fase 2, siger han.
Første skridt ind i Danmark
Peper & Söhne har en projektportefølje bag sig på over 2,4 mia. kr. på det tyske marked. Overtagelsen af det store areal tæt ved Femern Bælt tunnelbyggeriet er den tyske virksomheds første aktivitet i Danmark. Det sker i samarbejde med det tyske ejendomsrådgivningsfirma Robert C. Spies, som forestår markedsføringen af Hub 48 Maribo, og som ligesom Peper & Söhne har etableret sig med dansk datterselskab, Robert C. Spies Nordics.
Til at udføre byggeopgaven har man valgt DS Gruppen fra Hobro, og kontraktforhandlingerne er i den sidste fase. Den danske totalentreprenør blev i 2022 en del af den tyske Goldbeck-koncern, som Peper & Söhne igennem flere år har haft et tillidsfuldt samarbejde med. Goldbeck er via 104 lokationer repræsenteret over hele Europa og har en omsætning på over 37 mia. kr.
- Det siger i den grad noget om Lollands potentiale, når en seriøs tysk virksomhed som Peper & Söhne satser så massivt på vores område, siger Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune.
Hos Business Lolland-Falster, som har håndteret markedsføringen af erhvervsparken indtil nu, mærker man også en klar tendens.
- Interessen i dansk erhvervsliv for Lolland-Falster har været stigende i flere år, men nu oplever vi også en stærk interesse sydfra. Det har været vigtigt for os sammen med kommunerne at gøre det nemt for nye både danske og tyske virksomheder at etablere sig i området, og vi hører også tit, at det er en vigtig parameter, siger Mikkel Wesselhoff, administrerende direktør i Business Lolland-Falster.
-dc