bygma
bygma
scroll
Øget bureaukrati i politiet kan forsinke byggerierØs for torebælt tager det op til 5 dage at få tilladelse til at transportere en gravemaskine

Øget bureaukrati i politiet kan forsinke byggerier

Ifølge DI Transport er politiet alt for længe om at godkende særtransporter øst for Storebælt

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Det er en ændret procedure hos politiet, der har ført til, at der er opstået en prop i systemet, og ventetiden er et alvorligt problem for virksomhederne, som også forplanter sig til andre brancher, som eksempelvis byggeriet.

- Vi har bedt Rigspolitiet om et møde hurtigst muligt, så vi kan finde en løsning på problemet. Det har store konsekvenser for transportbranchen og erhvervslivet generelt, at det ikke er muligt at få en godkendelse til at køre særtransport inden for få dage, siger direktør i direktør i ATL – Transportens Arbejdsgivere, Lars William Wesch,.

Flyt opgaven til Færdselsstyrelsen
Normalt går der få dage fra virksomhederne søger om en tilladelse til at køre særtransport, til godkendelsen er modtaget. Men i øjeblikket er ventetiden væsentligt længere.
Direktør Michael Svane fra DI Transport opfordrer politiet til hurtigst muligt at få løst de akutte problemer, men samtidig peger han på, at man på lidt længere sigt skal se på hele processen, når der gives tilladelse til at køre særtransport.
- I forbindelse med den kommende politireform, skal man flytte særtransporttilladelserne fra politiet til Færdselsstyrelsen. De har ekspertisen, og det vil give en ensartet behandling af tilladelserne over alt i landet, siger Michael Svane.

Normalt en rutine
De længere virksomheder betyder i praksis, at eksempelvis byggevirksomheder, der opererer øst for Storebælt, skal være opmærksomme på, at hvis de har brug for gravearbejde eller lignende, der kræver store maskiner, kan det pludseligt tage 3-5 dage for entreprenøren at få tilladelse til at transportere maskiner til byggepladsen.

Virksomheder skal søge om særtransporttilladelse, hvis vogntog og gods er bredere end 3,65 meter, højere end 4,10 mener eller længere end 30 meter.

Normalt har en tilladelse til særtransport på eksempelvis en blokvogn været en rutine, der blev givet på en enkelt dag. Men politiet øst for Storebælt har ifølge entreprenørerne ændret procedure, så det nu tager 3-5 dage alene at få tilladelsen.

Rammer først og fremmest byggeriet
Direktør Morten Frihagen fra Dansk Håndværk peger på, at ændringen i politiets procedure betyder, at man øst for Storebælt ikke kan flytte store maskiner med kort varsel, og det rammer først og fremmest byggeriet:

- Som byggevirksomhed kan der opstå et akut behov for, at der skal foretages et større gravearbejde, og så dur det ikke, hvis man skal vente en hel arbejdsuge på at få en tilladelse til at transportere en gravemaskine frem til byggepladsen. Man kan jo ikke som mindre virksomhed lade medarbejderne gå passive rundt på byggepladsen, mens politiet tager sig sammen til at sende en tilladelse til tunge transporter, siger Morten Frihagen til BygTek

4/9 2020
  • Danmark på præmieskamlen i EU-inflation

    Danmark på præmieskamlen i EU-inflation

    politik ›Det samlede forbrugerprisindeks steg i august med 1,4 procent i forhold til samme måned året før. I juli var den tilsvarende stigning 1,1 procent
  • Lavere renter gavner byggeriet mest

    Lavere renter gavner byggeriet mest

    byggeri ›Op til Den Europæiske Centralbanks rentemøde i dag torsdag viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), at et rentefald vil gavne mest i byggeriet
  • Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

    Administrative byrder hæmmer vækst og effektivitet

    byggeri ›Ikke mindre end 77 procent af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder svarer i undersøgelse, at de administrative byrder er stigende. Det hæmmer både vækst, effektivitet og konkurrenceevne
  • Skal udlægge 105.000 ton asfalt på E45

    Skal udlægge 105.000 ton asfalt på E45

    byggeri ›NCC skal udlægge asfalt på projektet, hvor E45-motorvejen rundt om Aarhus skal udvides fra fire til seks spor
  • Stor efterspørgsel: Demens-egnet plejehjem bliver opført i Nordjylland

    Stor efterspørgsel: Demens-egnet plejehjem bliver opført i Nordjylland

    byggeri ›I Klarup opføres et nyt demens-egnet plejehjem med 60 plejeboliger, der skal danne rammen om tryghed, fællesskab og livskvalitet. Det nye plejehjem, som forventes færdiggjort i 2026, imødekommer et stigende behov for demens-egnede boliger
  • Ejendomsudvikler sætter ny mand for bordenden

    Ejendomsudvikler sætter ny mand for bordenden

    byggeri ›Birch Ejendomme har ansat Lars Bay-Smidt som ny administrerende direktør. Han har tidligere haft en række af direktør- og bestyrelsesposter og skal hjælpe udvikleren med at skrue op for væksten
  • Mere østrogen i Bygma

    Mere østrogen i Bygma

    byggeri ›Bygma nu tilsluttet sig DIs Gender Diversity Pledge, der er dansk erhvervslivs fælles håndslag på at arbejde for en mere ligelig kønsfordeling på arbejdspladserne
  • Lange udsigter for udbygning af E20 ved Odense

    Lange udsigter for udbygning af E20 ved Odense

    byggeri ›Motorvejen mellem Lillebælt og Storebælt hen over Fyn hører til landets mest trafikerede. Alligevel står 12 kilometers udvidelse ved Odense først færdig i 2030