Øget bureaukrati i politiet kan forsinke byggerier
Ifølge DI Transport er politiet alt for længe om at godkende særtransporter øst for Storebælt
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det er en ændret procedure hos politiet, der har ført til, at der er opstået en prop i systemet, og ventetiden er et alvorligt problem for virksomhederne, som også forplanter sig til andre brancher, som eksempelvis byggeriet.
- Vi har bedt Rigspolitiet om et møde hurtigst muligt, så vi kan finde en løsning på problemet. Det har store konsekvenser for transportbranchen og erhvervslivet generelt, at det ikke er muligt at få en godkendelse til at køre særtransport inden for få dage, siger direktør i direktør i ATL – Transportens Arbejdsgivere, Lars William Wesch,.
Flyt opgaven til Færdselsstyrelsen
Normalt går der få dage fra virksomhederne søger om en tilladelse til at køre særtransport, til godkendelsen er modtaget. Men i øjeblikket er ventetiden væsentligt længere.
Direktør Michael Svane fra DI Transport opfordrer politiet til hurtigst muligt at få løst de akutte problemer, men samtidig peger han på, at man på lidt længere sigt skal se på hele processen, når der gives tilladelse til at køre særtransport.
- I forbindelse med den kommende politireform, skal man flytte særtransporttilladelserne fra politiet til Færdselsstyrelsen. De har ekspertisen, og det vil give en ensartet behandling af tilladelserne over alt i landet, siger Michael Svane.
Normalt en rutine
De længere virksomheder betyder i praksis, at eksempelvis byggevirksomheder, der opererer øst for Storebælt, skal være opmærksomme på, at hvis de har brug for gravearbejde eller lignende, der kræver store maskiner, kan det pludseligt tage 3-5 dage for entreprenøren at få tilladelse til at transportere maskiner til byggepladsen.
Virksomheder skal søge om særtransporttilladelse, hvis vogntog og gods er bredere end 3,65 meter, højere end 4,10 mener eller længere end 30 meter.
Normalt har en tilladelse til særtransport på eksempelvis en blokvogn været en rutine, der blev givet på en enkelt dag. Men politiet øst for Storebælt har ifølge entreprenørerne ændret procedure, så det nu tager 3-5 dage alene at få tilladelsen.
Rammer først og fremmest byggeriet
Direktør Morten Frihagen fra Dansk Håndværk peger på, at ændringen i politiets procedure betyder, at man øst for Storebælt ikke kan flytte store maskiner med kort varsel, og det rammer først og fremmest byggeriet:
- Som byggevirksomhed kan der opstå et akut behov for, at der skal foretages et større gravearbejde, og så dur det ikke, hvis man skal vente en hel arbejdsuge på at få en tilladelse til at transportere en gravemaskine frem til byggepladsen. Man kan jo ikke som mindre virksomhed lade medarbejderne gå passive rundt på byggepladsen, mens politiet tager sig sammen til at sende en tilladelse til tunge transporter, siger Morten Frihagen til BygTek