Aktuelle nyheder - Byggeri

Is i maven hos Femern-partierne

Is i maven hos Femern-partierne

Der er ingen som historik for, at et anlægsprojekt i Tyskland bliver standset af en domstol.

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

I det sidste afsnit af BygTeks sommerinterview med Folketingets mest vidende transportordfører, Venstres Kristian Pihl Lorentzen, spørger BygTek ind til blandt andet problemerne omkring Femernforbindelsen og peger på, at Folketinget har besluttet at igangsætte anlægget, selv om tyskerne endnu ikke har afgjort en række klager ved deres domstole.

Det har fået flere kritikere til at pege på, at tyske dommere og domstole vil synes, at det er lidt mærkeligt, at danskerne sætter gang i anlægget, uden at de er kommet med deres kendelser omkring lovligheden og dermed mulighederne for overhovedet at anlægge forbindelsen:

Danske anlæg kommer ikke tyske domstole ved
– Vi har ikke sat gang i noget, som de beskæftiger sig med. De tyske dommere beskæftiger sig med klager fra miljøbevægelsen og de tyske landanlæg. Det er deres kompetence. Vi har besluttet at sætte gang i de danske landanlæg, som den tyske domstol ikke har noget at gøre med. Det gør vi i tillid til, at vi ikke kan se væsentligt store problemer. Det kan godt være, at der bliver behov for en ekstra undersøgelse, men der er overhovedet intet belæg for at sige, at det er noget, som kan få projektet til at kuldsejle, eller at man ikke kan bygge en tunnel. Derfor har vi en bred politisk aftale om at have is i maven og sætte gang i de danske projekter, som de tyske dommere ikke har noget med at gøre, siger Kristian Pihl Lorentzen til BygTek.

Scandlines ikke tilfreds med adgangsforhold til havnen
Han mener i øvrigt ikke, at de stenrev på den tyske side af Østersøen, der pludselig optræder i debatten, kan få nogen betydning på grund af miljøreglerne:

- Jeg tror det er ønsketænkning fra nogens side, at det kan give problemer. Hvis det viser sig, at der er nogle stenrev, kan man undersøge det. Og det gør vi så. Men det ændrer ikke på, at forbindelsen skal bygges. Der er ingen som helst historik for, at et projekt i Tyskland bliver standset af en domstol. Derfor ender Femernforbindelsen med at blive bygget. Men man skal måske justere på processen og bede om at få undersøgt det bedre. Det kan være, at der skal laves om på de tyske landanlæg herunder, at Scandlines ikke er tilfreds med adgangsforholdene til havnen. Det kan man blive pålagt, og det er fair nok. Det er ikke noget problem. Så justerer man bare planen, og hvis projektet bliver forsinket yderligere, så er der taget højde for det, siger Venstres transportordfører.

Læs mere om Byggeri

10/7 2020
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.