Medarbejder kan gøres erstatningspligtig ved vanvidskørsel
TEKNIQ har udarbejdet en blanket, som medarbejdere kan underskrive ved kørsel i virksomhedens biler. Her skriver de under på, at de kan gøres erstatningspligtige i forbindelse med vanvidskørsel
Af Dan Bjerring
Der er næppe noget, som er uenige i, at vanvidskørsel er en grov overtrædelse af Færdselsloven, som ikke bare kan ramme uskyldige trafikanter, men også koste både fører og virksomhed dyrt
Reglerne om vanvidskørsel betyder i praksis, at ejer eller svend, som kører vanvidskørsel i en servicevogn ikke ’bare’ risikerer man at få bøder, fængselsstraf, frakendelse af kørekortet, men også konfiskation af virksomhedens servicevogn.
Henriette Ringkvist, der er personalejuridisk rådgiver i TEKNIQ peger på, at det er vigtigt, at virksomheden forholder sig til konsekvenserne og sørger for at tage de nødvendige forholdsregler.
Hvad er vanvidskørsel?
Vanvidskørsel er en betegnelse for en særlig grov overtrædelse af Færdselsloven, som kan indebære en eller flere af følgende forhold:
• Kørsel med en hastighed, der er meget højere end den tilladte hastighed på stedet.
• Kørsel med en promille på mindst 2,00 eller påvirket af euforiserende stoffer.
• Kørsel uden kørekort eller med frakendt kørekort.
• Kørsel med forsætlig påkørsel af personer, køretøjer eller andre ting.
• Kørsel med undladelse af at standse efter påbud fra politiet eller efter uheld.
• Kørsel med grov hensynsløshed over for andre trafikanter.
Vanvidskørsel kan straffes med bøde, fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i mindst 3 år og konfiskation af køretøjet.
Vanvidskørsel koster dyrt
- Den bedste måde at undgå at miste servicevognen er at overholde færdselsloven og køre ansvarligt og hensynsfuld, så man ikke udsætter andre for fare, siger Henriette Ringkvist.
Men hun peger på yderligere indirekte konsekvenser af vanvidskørsel:
- Her er der ikke kun tale om konfiskering af servicevognen. For som virksomhed risikerer man at miste endnu mere, hvis en medarbejder bliver taget for vanvidskørsel i virksomhedens servicevogn, siger hun:
Negativ opmærksomhed
Man risikerer en negativ opmærksomhed, der kan ramme kundetilfredsheden, hvis servicevognen er tydeligt markeret med virksomhedsnavn, logo eller telefonnummer.
Hvis servicevognen er fyldt med værktøj, materialer eller andre værdifulde ting, risikerer man, at værdien af det konfiskerede overstiger selve servicevognen.
Er der tale om en servicevogn, der er leaset, finansieret, lånt eller lejet af et andet firma, kan det være vanskeligere at få køretøjet tilbage, hvis det bliver konfiskeret.
Hvis den konfiskerede servicevogn er nødvendig for virksomhedens drift, kan det have store konsekvenser for virksomhedens virke og indtjening, hvis det betyder, at man ikke kan udføre arbejdet som normalt.