Skal København have metrolinie M5?
Københavns Kommune har sendt miljøkonsekvensrapporten for den nye, mulige metrolinje M5 i offentlig høring
Af Dan Bjerring
Der er planer om at etablere en ny metrolinje, M5, i København. M5 skal betjene de nye byudviklingsområder i Østhavnen, herunder Lynetteholm, og nu er miljøkonsekvensrapporten om metrolinjen sendt i høring.
Metrolinjen kan både anlægges som en sydlig løsning, der kører mellem København H, via Amager, Østhavnen og Lynetteholm videre til Østerport, samt en nordlig løsning, der kører mellem Østerport og Lynetteholm.
Begge linjer kan på sigt udbygges, så Østerport og København H forbindes via Indre Nørrebro og Frederiksberg.
Trafikomlægninger og støj
Metroselskabet har udarbejdet miljøkonsekvensrapporten, der gennemgår de maksimale mulige påvirkninger på miljøet og byen ved at anlægge metrolinjen.
Formålet med rapporten er at få mulighed for at undgå eller mindske væsentlige negative påvirkninger på by og miljø, inden arbejdet med at anlægge det store infrastrukturprojekt går i gang.
Det kan eksempelvis dreje sig om trafikomlægninger, støj og inddragelse af byrum.