Byggegrube til Nordhavnstunnelen i Nordhavn. Foto: Vejdirektoratet.Vejdirektoratet skruer op for tempoet på støbningen af Nordhavnstunnelen
Arbejdet med støbning af Nordhavnstunnelen intensiveres. Entreprenøren Besix–MTH JV vil fremover arbejde seks dage om ugen, og på hverdage bliver der arbejdet både om dagen og i aften-/natskifte
Besix-MTH JV har mandet op med ekstra betonsjak, og dermed kommer der for alvor gang i støbeformene i Nordhavn, men også på Østerbrosiden. Entreprenøren håber at indhente noget af den forsinkelse, der har oparbejdet sig på projektet.
Betonsjakket kommer til at arbejde fra kl. 7.00-03.30 på hverdage og fra kl. 8-17 på lørdage. Den primære arbejdsopgave om natten bliver montering af armering.
- Rutinen med støbeformene er der så småt. Der bliver støbt bundplader, vægge og top - mest i Nordhavn - så det virker nu som rent samlebåndsarbejde, når vores entreprenør støber.
- Fordi støbemetoden virker, og entreprenøren har indsamlet den nødvendige erfaring, intensiverer de nu arbejdet. Det er dejligt, at der i byggegruben i Nordhavn er ved at tegne sig konturerne af en tunnel, siger Mette Stender, senior projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen.
Aktiviteterne om natten kommer ikke til at støje, men der vil være lys på byggepladsen, så vores folk kan se, hvad de arbejder med.
Hen over vinteren skal der bygges en tunnel under Kalkbrænderiløbet, og i den kommende tid skal der sættes spuns og sekantpæle i Kalkbrænderiløbet samt sekantpæle, der hvor Færgehavnsvej lå tidligere i Nordhavn.
Det er lig med støj, og forventeligt vil støjen vare til midten af december.
- Som nabo til projektet vil man igen kunne høre arbejdet, og vi kan kun beklage de gener, der måtte være fra vores byggepladser.
- Men vi skal have en tunnel på tværs af Kalkbrænderiløbet, og det må vi kun udføre i vinterhalvåret for at genere sejlerfolket mindst muligt. Vi håber, at vores naboer vil bære over med os endnu en gang, siger Mette Stender.
Når spunsen er sat i Kalkbrænderiløbet i slutningen af oktober, etablerer entreprenøren en arbejdsplatform på stedet og udfører de forberedende arbejder til boring af sekantpæle på samme strækning.
Havneløbet skal åbne til den kommende sejlsæson, og derfor skal Vejdirektoratets entreprenør være færdig på stedet med udgangen af februar 2028.
-dc