Milepæl på FemernbyggeriFoto: Vejdirektoratet

Milepæl på Femernbyggeri

Støbearbejdet er gået i gang i det små på tunnelbyggeriet, og i sidste uge blev den første bundplade støbt i Nordhavn

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Alle forme til det store støbearbejde står på rad og række i Tunnelfabrikken, og de er nu parate til at blive taget frem, når entreprenøren er så langt, at de for alvor kan sætte gang i støbearbejdet.

Tunnelprojektets entreprenør har valgt støbesystemet ”Peri” – der af mange betragtes som ”Rolls Roycen indenfor støbesystemer”.

Støbevogn
Det er et af verdens mest brugte tunnelsystemer, og fremgangsmåden er, at bunddækket støbes først. Derefter bliver midtervæggen støbt, hvorefter vægge og topdæk bliver støbt.

Arbejdet foregår fra en støbevogn, som bevæger sig videre til næste bunddæk, når vægge og topdæk er støbt.

Fremgangsmåden betyder, at når udgravningen er afsluttet, og støbesjakket er landet i Nordhavn, kan det gå hurtigt med at støbe elementerne til tunnelen.

Tunnelen er forsinket et år
I øvrigt viser entreprenørens nye tidsplan, at tunnelen bliver et år forsinket og ikke åbner for trafik før foråret 2028. Det oprindelige åbningstidspunkt har hidtil været sommeren 2027.

Vejdirektoratet er i gang med at finde ud af årsagen til forsinkelsen hos entreprenøren, som foreløbig vurderer, at problemer med sænkning af grundvandet er den væsentligste grund til forsinkelsen.

10/2 2025