Snart skal gummigeden være grøn
Politikerne presser på for at få stoppet de dieseldrevne arbejdsmaskiner på byggepladserne og landets største materieludlejer GSV går gerne forrest i den grønne omstilling
Samfund - Bæredygtighed
Tekst og foto: Johannes H. Nørgård
Den massive byggeaktivitet især i landets storbyer med karavaner af lastbiler, betonkanoner, dumpere, generatorer og kraner sætter nogle grimme aftryk på klimaregnskabet. For eksempel har Københavns Kommune beregnet, at arbejdsmaskiner på byens byggepladser alene står for udledning af 80.000 ton CO2 hvert år.
Derfor har Borgerrepræsentationen for nyligt aftalt, at gøre kommunens egen maskinpark grøn, men de vil også stille krav til entreprenører, der vil bygge for kommunen. I første omgang i ti konkrete udbud, hvor der til næste år bliver stillet krav om enten eldrevne eller andre emissionsfri arbejdsmaskiner - og målet er med Folketingets hjælp, at få gjort alle byggepladser helt fri for arbejdsmaskiner drevet af diesel eller benzin.
- Vi kan godt mærke et voksende pres fra regering og politikere især i storbyerne om, at vi skal tænke anderledes, når vi bygger. Derfor handler det også om at rykke på den grønne omstilling, inden vi bliver mødt med regler og forbud, der vil kræve pludselige massive investeringer, siger Dan Vorsholt.
Vi vil gå foran
Det er et skridt direktør for Danmarks ubetinget største materieludlejer GSV, Dan Vorsholt, hilser velkomment. GSV, der omsætter for 1,1 mia. kr. årligt, der i oktober havde en stor konference om ’fremtidens byggeri’ med 380 deltagere, hvor de især satte fokus på eldrevne arbejdsmaskiner.
- Forretningsmæssigt gør det selvfølgelig ingen forskel på, om det er diesel eller batterimaskiner, vi lejer ud. Men vi har mange enheder på diesel, og vi vil meget gerne gå foran for at få CO2 udledningen ned. Det er et ansvar, vi tager på os og en udfordring, vi gerne vil være med til at løfte. Samtidig er vi ikke tonedøve. Vi kan godt mærke et voksende pres fra regering og politikere især i storbyerne om, at vi skal tænke anderledes, når vi bygger, siger Dan Vorsholt og uddyber:
- Derfor handler det også om, at vi og resten af byggebranchen skal handle med rettidigt omhu. Inden vi bliver mødt med konkrete krav, hvor vi lige pludselig ville stå over for massive investeringer.
Vi tager bæredygtighed alvorligt
Så det handler ikke om, at væksten på udlejningsmarkedet er stagnerende, så i prøver at skabe jer en ny platform ved at være mere klimavenlige end konkurrenterne?
- Sådan har vi ikke tænkt det, vi mener faktisk det med bæredygtighed alvorligt. Mange af os i virksomheden har selv børn og børnebørn, så det betyder noget, hvad det er for en verden, vi giver videre til dem. Og luften er måske nok gået lidt af ballonen, men der er stadig vækst i markedet, og her mærker vi, at især store- og mellemstore entreprenører har fokus på at bygge mere bæredygtigt. Men at interessen er så stor, som deltagelsen på konferencen vidner om, var overvældende. Det kom helt bag på os.
- Vi mærker, at især store- og mellemstore entreprenører har fokus på at bygge mere bæredygtigt. Men at interessen er så stor, som deltagelsen på konferencen vidner om, var overvældende. Det kom helt bag på os, fortæller Dan Vorsholt. Foto:GSV
Billigere drift opvejer højere pris
På konferencen mellem GSV, kunder og samarbejdspartnere var der en livlig dialog, hvor GSV også fik en masse input til, hvad de konkret kan sætte i gang. Her skal det heller ikke være nogen hemmelighed, at en af de store udfordringer er, at eldrevne maskiner koster cirka 25 % mere end en dieseldreven, og forskellen er endnu større for de store maskiner. Det smitter også af på lejeprisen.
- Den er også højere end for maskiner på diesel, men det opvejes nogenlunde af den billigere drift og sparet brændstofforbrug, hvis du kører 6-7 timer med maskinen om dagen, siger Dan Vorsholt, der tror, at noget af forklaringen på den højere pris skyldes, at meget af teknologien er så ny og markedet endnu så lille.
- Hos os står det eldrevne materiel for under ti procent af udlejningen, men kigger vi 5-7 år frem, vil markedet være meget større, og det må alt andet end lige smitte positivt af på priserne.
Endnu er det også en udfordring at få alle processer i byggeriet dækket ind med eldrevne maskiner.
- Det halter noget med det tunge materiel f.eks. dozere og dumpere, selv om nogle af dem kan køre på biobrændstof. Men den teknologiske udvikling går sindssygt stærkt i de her år, og når jeg snakker med leverandørerne, er der hele tiden nye eldrevne maskiner, der er ved at blive testet af.
Endnu er det en udfordring at få alle processer i byggeriet dækket ind med eldrevne maskiner, men her er fx. Kramer 5055e eldrevet Gummihjulslæser med plads til 0,65 m3 i skovlen. Den kører cirka fem timer i uafbrudt drift på en opladning, hvilket passer med at den kan sættes til opladning i frokostpausen, så klarer den resten af dagen.
Offentlige bygherrer og politikere bør stille krav
I dag har GSV cirka 7500 enheder til udlejning på enten el eller batteri, men det vokser hele tiden, og til næste år forventer Dan Vorsholt at skulle investere 40-45 mio. kr. i eldrevent materiel. Her er nogle af de populæreste maskiner de små halvanden ton gravemaskiner, gummiged på fem ton, pladevibratorer og alt inden for mindre værktøj på batteri.
- Generelt er det de store og mellemstore entreprenører, der arbejder i storbyerne som er længst fremme. De spørger efter det eldrevne, for de mærker også et pres og vil gerne have en grønnere profil, så de står stærkere, når det offentlige byder opgaver ud.
Derfor har det også stor betydning, når København Kommune, der bygger for tre milliarder kroner om året, begynder at stille krav.
- Vi vil meget gerne meget mere, men der skal være et marked – så hvis vi skal have sat fart i den grønne omstilling, må det offentlige gå foran, så det bliver et krav, når de byder opgaver ud.
Men kan byggebranchen også selv gøre noget?
- Ja da, at få nedbragt CO2 udledningen på byggepladserne er et fælles ansvar, en fælles opgave og en udfordring, vi må gå sammen om at løse. Det er ikke bare en gåtur i parken. Vi snakker om store investeringer, hvor vi i fællesskab må have en dialog på tværs om, hvordan vi bedst kommer derhen.
Så bliver det eldrevne ikke meget større. En Cat 323F Z-line en 25-ton allroundmaskine, der viste sig frem på GSVkonferencen og som kan arbejde op mod 7 timer på en opladning.