Restaurerer bevaringsværdigt kulturklenodie
Nu påbegyndes restaureringen af Dronning Louises Bro i København, der er mere end 130 år gammel og fredet i alle tænkelige klasser. Det kræver finesse, planlægning og håndværkere af den gamle skole
De fleste københavnere har et forhold til Dronning Louises Bro, som har dannet ramme om alt fra aftenture, cykelture, sangskriverier og første kys. ’Vi sætter fodspor begge to, på Dronning Louises Bro…’, sang Kim Larsen, og med sin sang blev broen pludselig hele Danmarks.
I dag er broen først og fremmest en flittigt benyttet trafikåre, hvor tusindvis af biler og cyklister dagligt pendler forbi, og nok har mest travlt med at orientere sig i den hektiske trafik. Midt i travlheden overser man let de mange arkitektoniske detaljer, som omkranser broen, men de er bestemt ikke uvæsentlige, når det nænsomme restaureringsarbejde går i gang inden længe.
Dronning Louises Bro blev indviet i sin nuværende form i 1887 og er opkaldt efter Christian d. 9’s dronning Louise. Som det hørte sig til i den tid, er broen smukt udsmykket med detaljer og symboler af stor historisk værdi. Dronning Louises Bro er derfor fredet i alle tænkelige klasser, hvilket fremkalder en række ganske særlige krav til de fagfolk, der skal arbejde med restaureringen af den gamle kulturskat.
Selv græsset er fredet
Würtz Gruppen skal renovere topstenene omkring de fire bede ved hvert af hjørnerne på broen. Det lyder måske meget enkelt, men det er en noget særpræget opgave, for de fire stykker græs rundt om broen er fredet i højeste klasse. Der må kun graves præcis der, hvor tilladelsen gælder, medmindre Fredningsnævnet giver tilladelse først, og håndværkerne kan ikke bare træde rundt, hvor det er lettest for dem.
Sådan er det med hele broen og udsmykningen omkring - alt er fredet efter alle kunstens regler; Træerne bliver kun beskåret af én gartner og græsset bliver slået på en helt bestemt måde. Men det skræmmer ikke René Würtz og hans folk, tværtimod. De har før påtaget sig renovering af nogle af Københavns ældre kulturinstitutioner, bl.a Sixtus Holmen.
- Vi er meget beærede over at skulle arbejde på Dronning Louises Bro. Det er Københavns midtpunkt og en af de fineste broer i vores hovedstad. Vi påtager os opgaven med lige dele alvor og begejstring, siger René Würtz og påpeger, at det kræver både finesse og planlægning at udføre restaureringsarbejde som dette.
Et af de ældste håndværkerfag
Granitstenene ved bedet er sat i granitstenene blå rønnesten, der sammen med andre nordiske granittyper ofte ses anvendt ved netop de traditionelle byggerier. Det er en professionel og erfaren brolægger, der skal udføre arbejdet. Brolæggerfaget er et af de ældste håndværk i Danmark, og en brolægger er særligt uddannet i arbejdet med netop granit.
- Vi skal så vidt muligt genanvende de granitsten, der allerede ligger, og kun når det er allermest nødvendigt, må vi udskifte med nye sten. Samtidig skal vi bibeholde det autentiske udtryk, så opgaven kræver tålmodighed og detaljesans i helt særlig grad, forklarer René Würtz.
Læs mere under billedet...
På gelænderet sidder de såkaldte svanehalse, der også skal nedtages og restaureres.
Svanehalsene skal også renoveres
Opgaven på Dronning Louises Bro er først og fremmest et stort koordineringsarbejde mellem flere specialiserede faggrupper. Lige ved siden af bedene sidder de såkaldte ’svanehalse’, som også skal nedtages og renoveres. Svanehalsene er en del af det gelænder, der forhindrer uvedkommende færden på broen. Det er GH Form, der skal stå for denne opgave.
De er bl.a. kendt for fremstillingen af den klassiske Københavner bænk, og de skal sammen med Würtz Gruppen projektstyre, at svanehalsene kommer på plads igen.
- Vi møder mange af de samme faggrupper, når vi er ude på opgaver som denne her. Det har ikke bare en positiv indflydelse på projektstyringen, at vi kender hinanden godt. Det er også en virkelig stor fornøjelse at arbejde sammen med så dedikerede og dygtige håndværkere, siger René Würtz, som bemærker, at det især gør stort indtryk på firmaets unge brolæggerlærlinge, at projekter som Dronning Louises Bro også kan være en mulighed for dem en dag.
Arbejdet på Dronning Louises Bro er netop påbegyndt og forventes færdigt i slutningen af året. Dele af grusstien og dermed den gående trafik vil blive berørt at arbejdet, men det forventes ikke at få nogen indflydelse på den øvrige trafik på stedet.
Når arbejdet er kommet ordentligt i gang, kan det følges på Würtz' hjemmeside og på Københavns Kommunes hjemmeside.
-los