Aktuelle nyheder - Nedrivning & Miljøsanering

Rambøll bliver den gamle Storstrømsbros endeligt

Rambøll bliver den gamle Storstrømsbros endeligt

Vejdirektoratet har valgt Rambøll som hovedrådgiver på nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro. Projektet, der har en samlet værdi på 330 millioner kroner, er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark

Del artiklen på

Af Dan Bjerring

Den eksisterende Storstrømsbro, der forbinder Falster med Masnedø, blev indviet i 1937, men den skal rives ned i forbindelse med etablering af den nye Storstrømsbro.

Den eksisterende bro består af mange tusinde tons stål og beton, og der er i nedrivningsprojektet være stor fokus på hensynet til det omkringliggende miljø, materialegenanvendelse og cirkulær økonomi.

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på projektet ud af et felt på i alt fem tilbudsgivere med baggrund i opgavens løsning, tilbuddets pris og organisation.

Samarbejde med Teknologisk Institut
Rambøll skal stå for planlægning, udbud og gennemførelse af projektet, der løses i samarbejde med Teknologisk Institut, der skal have fokus på beton og genanvendelsespotentialet.

Niels Gottlieb, der som projektleder i Vejdirektoratet skal stå i spidsen for projektet glæder sig til samarbejdet med Rambøll og til at komme i gang med den største bronedrivning til dato i Danmark:

- Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Det var et utroligt tæt løb, og vi er meget tilfredse med resultatet, siger han.

Betydning for det maritime miljø
Også hos Rambøll ser man frem til at komme i gang. Jens Christian Hebech Hede, der er direktør for anlægskonstruktioner i Transport i Rambøll Danmark, understreger, at Rambøll er ’utroligt stolte’ over at have vundet opgaven, der giver mulighed for at benytte en bred vifte af rådgiverkompetencer inden for bæredygtighed.

- Vores fokus bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at få klarlagt miljøaspekterne, så nedrivningen af bygværket får så lille et aftryk som muligt på det omkringliggende miljø, og det er en kompleks opgave, ikke mindst fordi broen er placeret over vand, hvilket også har en betydning for det maritime miljø i Storstrømmen, siger Inge Birkegaard Damsgaard, der er senior projektchef i Rambøll og står i spidsen for projektet på rådgiversiden.

Mens vi venter
Nedrivningen af Storstrømsbroen, der forventes at tage tre år, går i gang, når den nye Storstrømsbro åbner for vej- og banetrafik. Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster.


Læs mere om Nedrivning & Miljøsanering

9/7 2020