By- og landminister snakker uden om at fjerne Ring 5 transportkorridoren

By- og landminister snakker uden om at fjerne Ring 5 transportkorridoren

Han henviser til, at Transportministeriet netop har igangsat en opdatering af anlægsskøn og samfundsøkonomi

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Da ”minister for byer og landdistrikter”, Morten Dahlin (V), skulle vælges til Folketinget var en af hans mærkesager en ophævelse af Ring 5 korridoren fra Helsingør over Hillerød og til Køge.

Årsagen til hans modstand var ikke, mindst, at korridoren gennemskærer hans hjemkommune Greve, hvor han på daværende tidspunkt også var valgt til Byrådet.

Det har nu fået et andet byrådsmedlem i Greve Kommune, Brigitte Klintskov Jerkel, som også er medlem af Folketinget for de Konservative, til at spørge ministeren, om det fortsat ”er ministerens intention at ophæve arealreservationerne i det syd lige Ring 5 og de facto nedlægge projektet”.

Stærke holdninger
Hun henvise til, at ministeren flere gange har gentaget ønsket om at nedlægge trafikkorridoren, og vil derfor vide, hvorfor Morten Dahlin endnu ikke har taget initiativ til at ophæve arealreservationerne.

By-og landministeren slår fast, at Ring 5-transportkorridoren er en sag, han ”har stærke holdninger til”:

- Jeg forstår fuldt ud frustrationerne for de borgere, der bor i områderne, som i dag får besværliggjort deres liv, fordi korridoren stadig ligger der - og har ligget der er i over 50 år, lyder svaret fra ministeren.

God dag mand økseskaft
Samtidig henviser han til, at der ikke i Infrastrukturplan 2035 indgår beslutning om anlæg af en Ring 5-motorvej:

- Transportministeriet har i januar 2025 igangsat en opdatering af anlægsskøn og samfundsøkonomi, der ventes færdig inden sommer.

- Regeringen vil på baggrund af disse analyser indkalde Folketingets partier til drøftelser, som det også fremgår af regeringsgrundlaget.

- Regeringen støtter intentionen om, at der ikke skal være unødvendige arealreservationer. Men jeg mener, at det er hensigtsmæssigt at tage diskussionen om arealreservationernes fremtid på baggrund af opdaterede beregninger, slutter Morten Dahlin

11/2 2025