Det giver god mening at levere træ direkte til kunderne
Kantstenslevering fra Frøslev Træ sparer trælasterne for en tur ud til slutkunderne, der i stedet får træet leveret direkte fra den sønderjyske producent
Af Louise S. Strøbech
Kantstenslevering betyder, at kunderne køber produkterne i byggemarkedet eller trælasten, men det er Frøslev, der leverer de bestilte trævarer direkte til kundernes privatadresser. Kunden slipper dermed for selv at skulle fylde traileren op med eksempelvis terrassebrædder eller FT-systemhegn. Dermed nedbryder Frøslev nogle logistiske barrierer til gavn for både privatbrugere, byggemarkeder og trælaster.
- Det er enormt bekvemt for de kunder, der har svært ved selv at få varerne hjem, og selvfølgelig også for dem, der ikke kan overskue at gå i et byggemarked, siger salgs- og marketingchef Brian Nissen.
Han tilføjer:
- Vi sælger ikke direkte til kunderne; det er kun et spørgsmål om optimering, siger Brian Nissen, der har en aftale med en landsdækkende fragtmand om at stå for leverancerne.
Kun adgang til halvdelen af sortimentet
Frøslev har haft et stigende antal kantstensleverancer om dagen siden påske, hvilket i sig selv er tilfredsstillende for et så nyt koncept, men Brian Nissen formoder, at der kunne have været mange flere, hvis ikke der havde været mangel på træ.
- Antallet af leverancer havde helt klart været højere, hvis vi havde haft vores fulde sortiment på ca. 75 varenumre. Leveringssituationen på træ har gjort, at vi kun har haft adgang til knapt halvdelen af sortimentet, så der er mange kunder, vi ikke har kunne servicere, da vi har prioriteret vores sortimentskunder først. Det har desværre betydet, at vi har måtte lukke ned for kantstenslevering til andre kunder, siger Brian Nissen.
Artiklen fortsætter under billedet...
Flere andre byggematerialeproducenter har ringet til salgs- og marketingchef Brian Nissen hos Frøslev for at forhøre sig om, hvordan producenten egentlig gør det der med kantstenslevering.
Flest leverancer i de store byer
Han ser en tydelig tendens til, hvor kantstenslevering er mest brugt, og har også en forklaring på, hvorfor det er sådan:
- De fleste leverancer er foregået i de store byer, og flest øst for Storebælt. Fordelingen mellem øst og vest er omkring 60/40, vil jeg tro. Det kan både være fordi, der er et større antal slutkunder på Sjælland, hvor internethandlen er mere naturlig, og fordi mange enten har bil og/eller bil og trailer vest for Storebælt. Men jeg tror bestemt, antallet af kunder kommer til at stige, bl.a. fordi vi er ved at finde andre produkter, der kan komme med i pakkerne, eller pakketilbud med f.eks. 15 m2 terrassebrædder, afstandsholdere, søm og skruer, så man har alt, hvis man skal have lagt terrasse. Hvis man så skal lægge 37 m2 terrasse, så kan man købe tre pakker og lave en plantekasse eller en sandkasse af resten, slutter Brian Nissen.
Kilde: Puff
louise@odsgard.dk