scroll
At lade eller ikke at lade i arbejdstiden – det er spørgsmålet Ford eTransit koster kassen, nøjagtigt som andre store kassevogne, og nyttelasten er begrænset. 863 kg er ikke imponerende for en varebil med 3500 kg totalvægt.

At lade eller ikke at lade i arbejdstiden – det er spørgsmålet

Der er egentlig masser af gode ting at skrive om den nye Ford e-Transit. Men to alvorlige minusser ødelægger helhedsbilledet: Prisen er på over en halv million kroner. Og så er det praktisk talt umuligt at finde et oplagt tidspunkt at lade den op på

Af Jørli Petersen

Første overvejelse i forbindelse med den fuldt elektriske varebil må være: Hvem er dum nok til at betale momsen på en elektrisk varebil med totalvægt på 3500 kg?

Jo højere vægt, jo hurtigere synes prisen at galopere på elbilerne, og det er der naturligvis en god forklaring på. For har man brug for den store type varebil, skal der også en god gang batterier ombord i bilen, hvis man vil opnå noget, der bare minder om rækkevidde, og på den måde er man fanget i den onde spiral. Batterier både koster og vejer, og jo større batteripakke, jo mindre nyttelast, så markedet for den store elektriske kassevogn er og bliver begrænset med den teknik, vi har til rådighed for nuværende.

Lidt overraskende holder Ford sig til totalvægten på 3500 kg med den første fuldt elektriske Transit, og med en batteripakke på 68 kWh er der oplyst en rækkevidde på 256 km efter WLTP-metoden. Men vi tilføjer samtidig, at det ser noget bedre ud, hvis man holder sig inden for bygrænserne. Mange start / stop plus begrænset hastighed, så vindmodstanden ikke tager sin solide bid af rækkevidden, giver os et rigtig pænt kilometerregnskab. Faktisk så pænt, at vi tør sige, at bilen er brugbar i byerne, sikkert med en lille margin til opvarmning af kabinen, så bilen også tilbyder et arbejdsklima om vinteren, så chefen slipper uden alvorlig påtale.

Den fine balance
Hvad er det ellers, vi bemærker ved den første store Transit, der kun hedder Transit med et lille ’e’ foran? Først en let begrænset motor målt på ren effekt. 184 HK for en el-bil er slet ikke imponerende. En standard Boschmotor lægger de berømte 204 HK, men er det så fornuftigt at begrænse effekten? Sikkert.

Jo mindre jo lavere forbrug, hvis man kan holde sig på den rigtige side af grænsen, så vi håber, Ford har tænkt tanken til ende, før de besluttede sig, og det tror vi faktisk, de har. Vi havde ingen mangelsymptomer under test, men vi skylder også at sige, at vi ikke tester el-varebiler på samme måde, som vi gør med den klassiske kassevogn. Vi læsser ikke bilen på samme måde, som havde der været dieselmotor i bilen, men det kommer selvfølgelig, efterhånden som den klassiske varebil bliver erstattet af den elektriske – også til de brugere, der kører med noget, der ligner fuldt læs.

Vi bemærker også, at Ford (selvfølgelig) har valgt baghjulstræk til den store Transit, men der er flere større forskelle på den klassiske varebil og den elektriske.

Først og fremmest er prisen meget anderledes. Testbilen koster 450.000 nedrundede kr. før moms. Med moms ryger vi op på 560.000 kr., så foruden en betydelig bunke vanskeligheder omkring bilens ladesituation, handler det også om 110.000 kr., som virksomheden ikke kan trække i regnskabet. Så hvem tager en eTransit med hjem efter fyraften?

199 kilometer sagde bilens egen forudsigelse af rækkevidde. Endda på en pæn efterårsdag med plus 16 grader.  

Gider ikke bruge halvdelen af natten
Samtidig med at eTransit tronede foran privaten, var der elektriker i lokalområdet. Han arbejdede på flere ejendomme, kørte i en noget ældre VW Transporter, så snakken faldt naturligt på varebiler og el.

Elektrikersvenden kunne fortælle, at Mester talte om el-biler som det næste i firmaet. Den gode håndværker boede på Amager og havde bilen med hjem, og spørgsmålet var derfor naturligt: Hvordan vil I løse problemet med at lade bilen? Det må blive i arbejdstiden, mente elektrikeren. Jeg skal ikke bruge den halve aften på at finde en ledig ladestander, og jeg skal slet ikke op ved midnat for at fjerne bilen igen, så det må blive i arbejdstiden, der skal frisk strøm på batterierne. Eneste logiske løsning, mente elektrikeren med den ældre VW Transporter.

Det bliver Mester nok ikke begejstret for at høre, og hvad med kunderne? Hvis man skal vente ved ladestationer hver eneste arbejdsdag, kan man overkomme færre opgaver, - så. Tja, bum, bum.

Den er ikke så let at løse. I værste fald mister elektrikeren mulighed for at tage bilen med hjem, og så kunne han sikkert drømme om mere i lønningsposen. Endnu et problem!

Det, som ikke er noget problem med eTransit, er selve den daglige omgang med bilen. Vi er, som vi har skrevet det snart mange gange, enormt begejstrede for de kabiner, Ford strikker sammen. Vi håber naturligvis, at det er Ford, der trækker det lange strå, når Ford og VW slår pjalterne sammen. For Ford er foran på førerindretning og kabine generelt, sæderne er gode, der er plads i kabinen, og der er på dette punkt ikke meget skidt at sige om Ford. Snarere tværtimod.

Men prisen? Nu be’r jeg dem, fru Heilbunth. Vi er stadig rystede. Det er mange penge at smide ud til en – undskyld udtrykket – almindelig kassevogn. Og skal firmaet have mere end en, begynder det at blive alvorligt.

Ford e-Transit -Trend 350 L 

Pris: Fra 425.913 kr
Pris for testbil: 450.587 kr +moms
Motor: 1 bag
1 - aut
184 HK
430 Nm v. 0 o/m
0-100 km/t: Ikke oplyst
Tophastighed: 133 km/t
Batteripakke: 68 kWh
Rækkevidde: 256 km
Spænding: 356 V
Forbrug: 15,9 kWh / 100 km
Kørevægt: 2637 kg
Totalvægt: 3500 kg
Trailer: 0/0 kg
CO-2: 0 g/km

27/3 2023
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?