Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Den ægte Transit i lettere udgaveDen helt ægte Ford Transit bør fortsat ikke stille op i nogen skønhedskonkurrence, men der er nye plusser på sikkerhed, teknik og miljø.

Den ægte Transit i lettere udgave

Den klassisk Transit er på vej i en lettere version, men også som mild-hybrid med samme type 48 volt system, som bl.a. kendes fra Suzukis personbiler

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Den rigtige Ford Transit er den tunge Transit. Bilen med totalvægt til 3500 kg, valg mellem for- og baghjulstræk, single eller tvillinghjul på bagakslen - kort sagt klassisk Transit, som nu er på vej i en lettere version, men også som mild-hybrid med samme type 48 volt system, som bl.a. kendes fra Suzukis personbiler.

Hvor meget det betyder for en Transit i dansk hverdagskørsel må komme an på en grundig prøve. Når vi tester mild-hybrid, er den begrænset, hvad vi kan konstatere i lette personbiler, så vi sætter det naturlige spørgsmålstegn ved Transit-type klassisk kassevogn, som uden mild-hybrid er blevet 80 kg lettere end sin forgænger.

De 80 kg smitter selvfølgelig af på bilens nyttelast, der er rent plus, hvis Ford har fundet de 80 kilo på forsvarlig vis, mens de nye sikkerhedssystemer, der nu bliver muligt på den største Transit, kun er ren elektronik, så øget sikkerhed har i dette tilfælde ikke nævneværdig betydning for bilens kørevægt eller egenvægt.

Den nye Transit med totalvægt op til 3500 kg er på vej til det danske marked. For nyheden for Transit handler om det samme, som det gør for de mange andre nyheder i dette efterår: Den nye miljønorm og opgradering, og som det er tilfældet med de fleste varebiler, der bliver set efter i motorrummet, giver det gode resultater.

Den seneste opgradering af Transit, der har 2-liters som det største, lægger ny 185 HK i topudgave, men det er ikke slut med forbedringer. Hvis man vælger klassisk Transit med træk på baghjulene, kan man også få Fords nye 10-trins automatgear, hvis man lægger lidt ekstra i forhandlerens kasseapparat. Men ifølge Ford skulle det også give flere kilometer på hver liter diesel, selv om den kraftigste udgave spiller med musklerne og viser 185 HK og 415 Nm.

Med blandet ny elektrisk servostyring og alle andre forbedringer og nyheder starter prisen på 249.000 kr. før moms, men vi tror fortsat ikke, at disse tal er andet end vejledende til glæde for offentlige myndigheder.

Læs mere om Biler til byggebranchen

9/1 2020
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.