
Ford med smart Plug-In
Ford nøjes med at kalde den nye Transit Custom for en Plug-In Hybrid, men den er meget mere end en almindelig PHEV eller Plug-In
Af Jørli Petersen
Ford Transit som plug-in hybrid kombineret med Fords 3-cylindrede 1-liters motor fristede ikke til rosende omtale fra første færd, og Ford har i det hele taget slet ikke været særlig gode til at kommunikere, hvad det egentlig er, de har på vej.
Fra at få den berømte tommel pegende direkte ned, er den kraftigt på vej op, for det er slet ikke en almindelig plug-in, der er på vej, det er den eneste gangbare løsning, hvis man ønsker at lave en såkaldt bybil med rækkevidde, der også har masser af indbygget fremtid.
Ford har ikke udvist særlige evner i hverken el eller hybrid, og en rækkevidde på 56 NEDC kilometer, som er noget mere optimistiske end dagens WLTP norm, er heller ikke noget, der ligner det helt rigtigt, men et par linjer i Fords engelske materiale overraskede med nyheden om, at det er en brændselscelle bil, en Fuel-Cell Transit, der er på vej. Eneste forskel fra den helt rigtige Fuel-Cell er den hurtige løsning, hvor man har udskiftet brintbrænderen med en benzinbrænder, og benzinbrænderen er den 1-liters benzinmotor, mens den trækkende motor altid er en 92,9 kW elmotor, som er det eneste, der driver – eller trækker – Transit Custom Plug-In.
Hvorfor Ford nøjes med at kalde bilen for en Plug-In, eller er særdeles dårlige til at kommunikere, hvad det er, man har gang i, forbliver ubesvaret, men for en gang skyld skriver vi om en Ford nyhed, at den er både ganske lusket, meget anderledes og grænsende til lidt genial.
Samtidig er Ford indtil videre de eneste, der har strikket de tekniske løsninger sammen på denne måde, som med et lille trylleslag bliver en super aktuel varebil til kørsel i alle større byer, som stiller helt nye krav til varebiler og deres kørsel i byerne.
126 HK elmotor
Vi ved følgende om Ford Custom PHEV. Hovedbatteriet i den nye Ford er en batteripakke på 13,6 kWh. Batteridelen kan både oplades fra en ladestander, fra en hjemmelader, og hvis der ikke er en oplader tilgængelig, kan man klare sig med den teknikpakke, der er i bilen, for den nye Transit Plug-In er en 100 % selvkørende og selvforsynende enhed.
Ford oplyser rækkevidden til 56 NEDC kilometer, og det tal er allerede ubrugeligt, for i dag regner man udelukkende i WLTP, som er noget lavere. Vi har ikke WLTP rækkevidden på den nye Transit Plug-In. Vi gætter på en rækkevidde mellem 40 og 45 WLTP kilometer, (Ford har selvfølgelig tallet), men rækkevidden er af mindre betydning, når man strikker teknikken sammen på den måde, man har gjort.
Ny Transit Plug-In drives udelukkende af en el-motor på 92,9 kW, der svarer til 126 HK. Da bilen udelukkende drives af en elmotor, har den også maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t, en stor fordel for biler i bytrafik, som også gør bilen mindre følsom, når den kører med læs, og så kan den nye Transit indstilles til at prioritere kommende kørsel på ren el.
Hvis man er på vej til en byzone, hvor der udelukkende må køres på el, trykker man på en knap, og benzinmotoren fungerer som leverandør til det øjeblikkelige el-forbrug, mens det fuldt opladte batteri forbliver urørt. Når man så kommer til miljøzonen, trykker man på den knap, der helt lukker ned for benzinmotoren, så bilen udelukkende kører på el, indtil man enten er ude af miljøzonen, eller batteriet løber tør for strøm.
Hvis det sker, starter den 1-liters motor uanset indstilling og leverer energi til den strømproducerende del af mekanikken, så man kan komme videre, men bilen kan også foretage automatisk rapportering om brug af forbrændingsmotor i særlige miljøzoner, hvis det er et krav fra en offentlig myndighed.
Det rigtigt smarte ved Fords nye og anderledes type Plug-In er imidlertid, at man uden alt for mange ændringer kan udskifte den benzindrevne generator med noget andet. Benzinmotoren kan udskiftes med en 0-partikel udledende dieselmotor, som gør bilen endnu mere CO2 venlig, eller den kan også udskiftes med en brintmotor, som på den måde vil forvandle Ford Transit Plug-In til en 100 % Fuel-Cell varebil.
Grundstenen er lagt, teknikken er gjort klar, samarbejdet med VW er etableret, Audi har købt brint-teknologi hos Hyundai, og på den måde kan Ford måske skyde genvej til den absolutte miljøbil.
Dobbelt så dyr
Fords kommende Plug-In, som er meget mere end Plug-In, har en pæn nyttelast på 1130 kg. Den 3-benede motor er i dette sjældne tilfælde et plus, den vejer mindre end den traditionelle 4-cylindrede dieselmotor, og den begrænsede batteripakke er heller ikke så tung, at det for alvor begrænser bilens lasteevne.
Samlet set er Fords nye type Transit mere end et lille guldkorn, men der er selvfølgelig også grænser for galskaben. Bilen kommer til Danmark i april måned 2020. Bilen kommer både som varebil og som bus, men den lidt grimme del af historien er prisen på ny Transit meget-mere-end Plug-In.
Der er fortsat ikke nogen dansk pris, men vi skæver til det tyske marked, hvor man allerede har oplyst, at den lidt geniale Transit er dobbelt så dyr som en traditionel Transit, og det begrænser selvfølgelig udbredelse og begejstring. Den højere pris betyder også, at salgstallene begrænser sig selv, men på trods af en højere pris kan man alligevel forudse leveringstid på ny type Transit. De rent elektriske varebiler, der tegner sig på markedet i 2020, er rent ud sagt så begrænset i anvendelse, at Transits nyhed ligner den mest oplagte løsning til de myndigheder og virksomheder, som absolut vil køre maksimalt miljøvenligt i 2020.