left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Fremgang for varebilerSalget af varebiler i oktober landede samlet på 2903 nye biler.

Fremgang for varebiler

Corona-krisen har ikke kunnet stoppe salget af varebiler i Danmark. Efter nogle måneder med nedgang er salget tilbage på det niveau, der var almindeligt før pandemien lukkede Danmark i marts måned

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Det går ganske godt for salget af varebiler i Danmark, og samlet set er det et godt tegn på samfundets tilstand. Efter nogle måneder med faldende salgstal grundet corona, er dansk erhvervsliv tilbage til salgstal, der ligner de tal, som fandt sted, før pandemien ramte Danmark og alle andre. Det er især virksomheder i bygge- og anlægssektoren, der trækker det største læs frem mod normalisering af både smitte og varebiler.

Salget af varebiler i oktober landede samlet på 2903 nye biler. Det er samtidig en fremgang sammenlignet med samme måned i 2019, og det tyder på, at der har været et opsparet behov for fornyelse, som nu bliver omsat til nyt materiel. Men det kan også hænge sammen med regeringens nye afgifter på biler, hvor også varebiler kan blive en kilde til det store puslespil, der samlet skal fastholde statens indtægter på biler i det hele taget – og det er ikke småpenge, der tales om.

Staten tjener hvert år i omegnen af 50 mia. kr. på alle typer biler, og hvis man skal holde fast i det beløb, samtidig med at man fastholder lav beskatning på de såkaldt grønne biler, kan varebilerne komme i spil.

Salget af el-varebiler kan tælles på kort tid
Hvad er det så for type varebiler, danske virksomheder køber i dag? Skåret helt ind til det inderste, er det ikke godt nyt for de nye el- og plug-in biler. Salget af elektriske varebiler kan tælles på meget kort tid – det blev kun til 44 biler i oktober, og det er Nissan og det nye mærke Maxus, der har fat i den lange ende. Herefter er det to af én type og en enkelt af en anden, mens plug-in hybrid er endnu mindre. Kun 19 enheder i oktober, og Transit Custom PHEV, der er Årets Varebil i Danmark, har kun registreret fem biler i oktober, mens de øvrige er ombyggede personbiler.

Vi har tidligere skrevet, at Ford kun kan levere Transit Custom PHEV i begrænset antal, men de fem Plug-In biler kan ikke fjerne Transit fra en meget klar placering som den mest solgte varebil i Danmark i det hele taget.

Der er stor afstand til nummer to, både for oktober og for året som helhed. Transit Custom sælger næsten dobbelt så mange som nærmeste konkurrent, men månedens top-10 kan også læses baglæns, for hvilke biler er ikke på listen, og hvem taber markedsandele?

Hvor er eksempelvis alle varebiler fra Opel og Citroen? Det er også interessant, at Peugeot Partner helt har udkonkurreret Citroen Berlingo, ligesom det er interessant, at VW Transporter kun kan klare en placering som nummer fem i oktober, selv om den er nummer to på årets liste til dato.

Toyota er også vendt tilbage på top-10 listerne. Både på listen for oktober 2020 og for årets til dato indtager Toyota en placering som nummer 10 med Proace, mens den nye model City ligger som nummer 25 i oktober.

Top-10 for oktober 2020:
1 Ford Transit Custom 404
2 Mercedes Sprinter 228
3 Mercedes Vito 159
4 Renault Trafic 145
5 VW Transporter 134
6 Dacia Dokker 131
7 Peugeot Partner 104
8 Renault Captur 96
9 Ford Transit 95
10 Toyota Proace 92

Læs mere om Biler til byggebranchen

5/11 2020