Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Ægte el-TransitHele 269 HK og 430 Nm vil gøre E-Transit til alt andet end en bovlam slæde.

Ægte el-Transit

Fords bud på en 3500 kg fuldt elektrisk Transit har en forventet rækkevidde omkring 350 km, hvilket gør bilen meget anvendelig til distributionskørsel

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Ford melder sig ind i klubben af kommende producenter af en helt ægte elektrisk varebil, og vurderet efter de første oplysninger kan Ford godt have ramt ganske tæt ved målets centrum.

Det helt afgørende for en elektrisk varebil er rækkevidde. Det kan ikke gentages ofte nok; rækkevidde og nok engang rækkevidde er det afgørende, og her varsler Ford en rækkevidde omkring 350 km efter WLTP-metoden.

Læg dog mærke til det forbehold, der tages fra Ford. Det hedder ’forventes’, men på den anden side; der er langt fra de forventede 350 km til dagens tal på allerede eksisterende varebiler i 3500 kg klassen, så Ford kunne se ud til at lægge sig alvorligt i spidsen af feltet. Men så kommer næste information: Bilen er først klar til salg omkring sommeren 2022. Altså godt halvandet år ud i fremtiden. Og inden vi når så langt, er der masser af nye modeller på markedet, så i skrivende stund er det usikkert, hvem der kan iklæde sig den elektriske førertrøje i 3500 kg klassen i sommeren 2022.

Til gengæld lover Ford, at nyttelasten på en 3500 kg kassevogn kan komme op på 1616 kg. Rigtig flot nyttelast.

Den kommende E-Transit trækker på baghjulene, alle batterier er pakket under vognbunden, hvilket også kan give et pænt plus til bilens køreegenskaber. Batteripakken oplyses til 67 kWh, og det er sådan nogenlunde, som det vi ser i en Tesla. Og så har Ford til hensigt at lægge en 269 hestes elmotor ned til baghjulene, der sammen med 430 Nm forvandler den kommende E-Transit til noget af en raket, som automatisk flytter alt værktøj, materialer eller pakker ned til den to-delte bagdør.

Ladetiden oplyses til otte timer med en standard hjemme- eller væglader. Hvis man kan komme i nærheden af en lader, der kan give 115 kW, kan man lade op til 80 % på godt en halv time. Det svarer til en almindelig dansk frokostpause, siger Ford, men hvem gider holde frokost ved en kedelig ladestander?

Pris? Helt ukendt. Ikke så meget som det mindste gæt, men en stor batteripakke er ikke billig, selv om prisudviklingen på batterier bliver mere rimelig i takt med mængden af el-biler stiger.

Læs mere om Biler til byggebranchen

16/11 2020