Bygma Red Week
scroll
Ikke meget el for pengene Ford Ranger findes i mange varianter, hvoraf de fleste er uaktuelle for det danske marked. Den næste ligner noget tilsvarende. En Ranger med 2,3 liters benzinmotor og opladelig hybrid-teknik.

Ikke meget el for pengene

Ford spytter en ny variant af Ranger ud i 2025. Det bliver en plug-in hybrid, og på ren el kan den kun holde til at køre 40 kilometer. Og tror man, at Ranger skal kunne køre med 3500 kg på krogen som ren el-bil, vil det endelige resultatet skuffe

Af Jørli Petersen

Ford laver stadigt flere varianter af Ranger. Set med danske briller bliver det mere og mere mystisk, for når den først kan komme ud til forhandlerne i 2025, kan andre havde overhalet denne udgave af Ranger med mere end bredden på en kofanger, for nyheden er en Ranger PHEV. En plug-in hybrid.

Det er desværre ikke en herlig diesel, Ford har forbundet med noget elektrisk. Det er den velkendte og ganske udmærkede 2,3 liters 4-cylindret motor, som pludselig er hyret til at drive en Ford Ranger, som i tilgift forventes at må trække en trailer på 3500 kg.

Det er første gang, vi ser denne benzinmotor på en sådan opgave. Motoren er kendt fra flere personbiler herunder Focus ST, hvor Ford henter 280 sporty heste ud af maskineriet, men det er noget ganske andet at sætte motoren i en Ranger, hvor den pludselig skal være ægte arbejdshest.

Vi har ingen information om den samlede ydelse, for der er også en el-motor med i den kommende Ranger PHEV. Men det er almindeligt at gå lidt forsigtigt til værks med den traditionelle forbrændingsmotor, mens el-motoren så skal give det sidste. På papiret ser det altså rigtig pænt ud, indtil man ser på de tal for rækkevidden som ren el-bil, som Ford har oplyst. 40 km.

For lidt og for sent
En fuldt opladt Ranger PHEV kan altså klare sig gennem den del af de større byer, som måske bliver udsat for forbudszoner de kommende år. Det vil kræve, at styring af bilens funktioner er forberedt til den form for kørsel, for en klassisk type PHEV holder ikke mange minutter, hvis man kører bilen som almindelig hybrid-benzin.

Hvis man forestiller sig, at Ranger skal kunne køre med 3500 kg på krogen som ren el-bil, bliver det endelige resultatet endog meget ringe. Til Fords forsvar kan vi påpege, at Ford ikke ser på en pick-up på samme måde, som vi gør i Danmark. Her er en Ford Ranger og andre biler af pick-up typen betegnet som arbejdsbiler.

I det store udland anser man også bilerne for at være fritidskøretøjer, og set fra den vinkel giver det mere mening, at gøre Ford Ranger til en PHEV med 2,3 liters benzinmotor. Det ser dog rimelig umuligt ud i Danmark, også fordi Ford kommer alt for sent, for sammenlignet med andre nye biler er der meget langt til 2025.

22/11 2023
  • 100 procent længere kontrol af køre-hviletid

    100 procent længere kontrol af køre-hviletid

    politik ›Politiet skal kontrollere takografen 56 dage bagud i stedet for - som i dag - 28 dage
  • Kias nye grænser

    Kias nye grænser

    biler-til-byggebranchen ›Det nye projekt PBV er en super fleksibel type varebil og en helt ny platform
  • Iveco med nyheder på flere fronter

    Iveco med nyheder på flere fronter

    biler-til-byggebranchen ›Et helt nyt modelprogram og en intens flirt med et branchekendt fy-ord er, hvad den italienske producent har præsenteret for at gøre sig ekstra opmærksom på et marked, der konstant efterspørger fornyelse og innovation
  • Mesterlige Master

    Mesterlige Master

    biler-til-byggebranchen ›Renault Master kører fra et stærkt finalefelt og tager Van of the Year. Det skyldes især den nye platform, der både kan bruges til almindelig motorisering med diesel
  • Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    biler-til-byggebranchen ›De Olympisk Lege i Paris var spektakulære, men de lod sig kun gøre, fordi hypermoderne køretøjer stod klar til at fragte både rammer og hovedpersoner fra A til B – og så med minimal CO2-udledning
  • Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    biler-til-byggebranchen ›Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen