Ikke meget el for pengene
Ford spytter en ny variant af Ranger ud i 2025. Det bliver en plug-in hybrid, og på ren el kan den kun holde til at køre 40 kilometer. Og tror man, at Ranger skal kunne køre med 3500 kg på krogen som ren el-bil, vil det endelige resultatet skuffe
Af Jørli Petersen
Ford laver stadigt flere varianter af Ranger. Set med danske briller bliver det mere og mere mystisk, for når den først kan komme ud til forhandlerne i 2025, kan andre havde overhalet denne udgave af Ranger med mere end bredden på en kofanger, for nyheden er en Ranger PHEV. En plug-in hybrid.
Det er desværre ikke en herlig diesel, Ford har forbundet med noget elektrisk. Det er den velkendte og ganske udmærkede 2,3 liters 4-cylindret motor, som pludselig er hyret til at drive en Ford Ranger, som i tilgift forventes at må trække en trailer på 3500 kg.
Det er første gang, vi ser denne benzinmotor på en sådan opgave. Motoren er kendt fra flere personbiler herunder Focus ST, hvor Ford henter 280 sporty heste ud af maskineriet, men det er noget ganske andet at sætte motoren i en Ranger, hvor den pludselig skal være ægte arbejdshest.
Vi har ingen information om den samlede ydelse, for der er også en el-motor med i den kommende Ranger PHEV. Men det er almindeligt at gå lidt forsigtigt til værks med den traditionelle forbrændingsmotor, mens el-motoren så skal give det sidste. På papiret ser det altså rigtig pænt ud, indtil man ser på de tal for rækkevidden som ren el-bil, som Ford har oplyst. 40 km.
For lidt og for sent
En fuldt opladt Ranger PHEV kan altså klare sig gennem den del af de større byer, som måske bliver udsat for forbudszoner de kommende år. Det vil kræve, at styring af bilens funktioner er forberedt til den form for kørsel, for en klassisk type PHEV holder ikke mange minutter, hvis man kører bilen som almindelig hybrid-benzin.
Hvis man forestiller sig, at Ranger skal kunne køre med 3500 kg på krogen som ren el-bil, bliver det endelige resultatet endog meget ringe. Til Fords forsvar kan vi påpege, at Ford ikke ser på en pick-up på samme måde, som vi gør i Danmark. Her er en Ford Ranger og andre biler af pick-up typen betegnet som arbejdsbiler.
I det store udland anser man også bilerne for at være fritidskøretøjer, og set fra den vinkel giver det mere mening, at gøre Ford Ranger til en PHEV med 2,3 liters benzinmotor. Det ser dog rimelig umuligt ud i Danmark, også fordi Ford kommer alt for sent, for sammenlignet med andre nye biler er der meget langt til 2025.