left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Kinesisk elbil indtager DanmarkMaxus e-Deliver

Kinesisk elbil indtager Danmark

I al stilhed har en kinesisk elbil sneget sig ind på det danske marked for varebiler. Mest interessant er Maxus e-Deliver, som er den varebil i Danmark, som netop nu har den klart mest brugbare rækkevidde

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Ingen havde set Maxus komme, men ikke desto mindre er den fuldt elektriske kinesiske varebil klar til salg i Danmark, og i al ubemærkethed, har Maxus bredt sig over hele landet med et meget komplet forhandlernet med tilhørende serviceværksteder.

Denne nødvendighed er således på plads inden Maxus for alvor står på tromme, men hvad er Maxus egentlig, og hvor kommer bilerne fra?

Maxus er oprindelig et britisk bilmærke, der slog sig på med varebiler, bygget på Iveco komponenter. Som det er gået med så mange andre bilmærker fra England, blev det til en gang så som så, men nyrige russere stod klar ved fabriksporten, og købte Maxus.

Russerne var ikke meget bedre end briterne, det gik rent ud sagt ikke specielt godt, men en af de ting man nåede i mærkets korte russiske periode var, at skabe kontakt til kinesiske underleverandører, som med tiden blev mere og mere vigtigt, for til sidst helt at overtage bilmærket, som dermed røg i samme koncern som bl.a. genopstandne MG.

Koncernen SAIC er en gigant, man er specialist i batterier, men Maxus har ingen dansk importør, det hele styres fra Norge, og lidt endnu er bilerne forbi Norge, før de kommer til Danmark, og fra start tæller modelprogrammet tre modeller.

En eftertragtet el-bil i 2,5 ton klassen foruden den klassiske store kassevogn med totalvægt op til 3500 kg, foruden Maxus Euniq, der egentlig er født som en 7-sædet krydsning mellem en MPV og en SUV.

e-Deliver

Den mest interessante model fra stående start er den lille e-Deliver. En elektrisk varebil med totalvægt op til knap 2500 kg, men det kniber lidt med lasteevnen, som kun er på 860 eller 900 kg. e-Deliver fås med to batteripakker, mens motoren er den samme med 122 HK.

De to batteripakker er på 35 eller 52,5 kWh. Batteripakkens størrelse har indflydelse på bilens lasteevne, men selvfølgelig også på rækkevidden, der oplyses til hele 342 km opgjort efter WLTP metoden.

Denne rækkevidde gør den kinesiske e-Deliver til noget særligt, for lige nu er det varebilen med den klart bedste rækkevidde, vurderet efter WLTP målinger.

Tophastigheden for e-Deliver oplyses til 120 km/t, men som det altid er tilfældet med el-biler, er denne lille varebil kun egnet til kørsel i de større byer.

Den store varebiler med totalvægt på 3500 kg sælges under navnet EV80. Igen kniber det med lasteevnen, batteripakken er nu øget til 56 kWh, motoren yder også lidt mere med sine 134 HK, men lasteevnen på den store kassebil med 3500 kg totalvægt og en påhængsvægt på 1200 kg, er begrænset til 950 kg. En meget begrænset lasteevne, der kan betegnes som bilens største svaghed.

EV 80 sælges også som chassis eller med traditionelt lad, tophastigheden holdes på 100 km/t, og så er der det med priserne.

EV 80 koster fra 350.000 kr som chassis. Man skal lægge 80.000 kr oven i prisen, hvis man ønsker EV80 som kassevogn, mens e-Deliver koster 200- eller 230.000 kr alt efter batteripakke.

Model nummer tre er Euniq, der i løbet af kort tid også kommer som varebil. Her er rækkevidden 356 km, bilen kan forsynes med trækkrog, motoren er på 177 HK, batteripakken er 52 kWh, rækkevidden opgives til 356 km, men igen kniber det med nyttelasten, der som varebil ventes at ligge lidt under 600 kg.                        

Danske købere må indtil videre finde sig i sprogvanskeligheder, for al tekst i bilerne er på norsk, men så kan vi tilføje, at man ikke sparer penge ved at købe bilen i Norge, hvor prisen på den lille e-Deliver er godt 100.000 norske træpenge højere end den danske, så oversat til danske penge, er e-Deliver en snert dyrere i Norge før eventuel statslig støtte til el-biler.

Læs mere om Biler til byggebranchen

12/1 2021