left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Klassiske valg i CaddyDer er voldsomt mange pluspoint til den valgte teknik i ny Caddy. Generation 5 er kort og godt bedst i sin klasse med 2-liters dieselmaskine.

Klassiske valg i Caddy

Dagens VW Caddy er nummer fem i rækken, og vi kalder bilen for Classic. Endda med stort. Og alt det med klassisk er ene og alene positivt

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

VW’s nye Caddy er på alle måder velkendte valg i en allerede kendt værktøjskasse. Forskel fra ny til lidt ældre Caddy er design, mere sikkerhed, men også en anden måde at skrue de mange dimser sammen på. Og det kan vel ikke komme helt bag på nogen, for VW har en sikkert opskrift på en lille type varebil, samtidig med det er den sidste helt rene VW varebil.

Den næsten nye model bliver en en blanding af VW plus noget Ford, men hvor meget og hvor lidt der bliver det ene eller det andet, må vi vente med at få afklaret.

Det vi ved om ny Caddy er indledningsvis, at den som altid fås med flere typer motor og i to længder.

Mindste Caddy har en akselafstand på 276 cm og en totallængde på 450 cm. Hvis man vil køre lang Cargo, ryger der ekstra 35 cm på længden, mens akselafstanden øges med 21 cm. Så selv om man vælger lang type Caddy, er det ikke kun et spørgsmål om større udhæng og dermed dårligere egenskaber, når bilen er lastet lidt kritisk. Og den helt store overskrift i første store omgang med ny Caddy 5 er ikke så meget en række helt nye indtryk, men mere en glæde over at finde en varebil i denne klasse, som er bygget på alle de klassiske principper – og det skal i høj grad opfattes så positivt, som det kan.

Allerede efter ganske få kilometer kan man næsten knus elske Caddy, og forklaring følger naturligvis.

Klassens bedste
VW har meldt klart ud. Caddy kommer ikke som el-bil. På den måde overlader man det begrænsede marked til flere naturlige konkurrenter, men vi tror VW har set rigtigt. Tiden er stadig ikke moden til det store udtræk med rigtigt mange el-biler, som kun vil få meget begrænsede salgstal alt afhængig af de tilskud eller krav, der måtte komme fra diverse myndigheder, for el-biler i det store udland sælger ikke sig selv.

Derfor holder VW sig til en enkelt benzinudgave og tre gange diesel, og testbilen er topmodellen med 122 HK.

Her kommer det første store og meget afgørende plus til ny Caddy. VW holder fast i en 2-liters motor – vi kvitterer med både glæde og en stor tak. Det er her, man for alvor kommer på fornavn med Caddy, og det er her, man finder ud af, at selv om det er diesel, kan en 2-liters VW diesel mere end en mindre motor fra en række konkurrenter. For selv om 122 HK ikke lyder af alverden, giver den 2-liters en smidighed og tilsvarende arbejdsindsats, som man ikke finder i biler, hvor producenten mener, at mindre dieselmotorer er nøglen til ideel lykke.

Vi holdt selvfølgelig grundigt øje med bilens forbrug, og her er en lidt sjov, men ikke ualmindelig iagttagelse. På de officielle data får man nøjagtigt de samme forbrugstal for testbilen med 122 HK og den mindre udgave med 102. De kører lige langt på literen, derfor udleder de også den samme mængde CO2, og det officielle forbrug på lidt mere end 20 km på en liter veltappet diesel er ikke det store problem at genskabe i den virkelige hverdag.
 
Vi har efter en grundig gennemgang af noter fra snart mange test en fiks ide, der siger, at VW’s 2-liters Caddy motor anno 2021 er fuldt på højde med Renaults 1,5 liters diesel målt på forbrug – og kun på forbrug alene.

Det siger rigtig meget om vores ikke specielt videnskabelige test, selv om vi også må indrømme, at det også er den berømte, nagende mistanke, der formes et eller andet sted bagerst i spekulatorboksen.

Fedtede fingre
Den samlede tekniske løsning i ny Caddy Cargo henter toppoint. Hvis vi alene skal vælge varebil i denne vægtklasse ud fra teknik, er vi slet ikke i tvivl. Cargo er klassevinder. Helt slut.

Vi har selvfølgelig også en opfattelse af automatgear til Caddy, og kører man mest af alt bykørsel, vil vi selvfølgelig anbefale VW’s automatgear, som er en 7-trins DSG til Caddy.

Desværre er merprisen på 23.000 kr. før moms, og det må VW kunne gøre bedre. Eller er det på netop dette punkt, VW forsøger at hente lidt ekstra overskud til hele koncernen, for så vi har endnu et råd til den kommende køber: Kig din forhandler dybt i øjnene og spørg, om det nu også kan være helt rigtigt?

Designmæssigt er vi også med på de forbedringer, der er strømmet til ny generation Caddy. Bilen har fået en nydelig gang opdatering af design, og vi er især positive overfor designet bag på bilen – noget som ellers er vanskeligt at ændre på en god måde. Og det praktiske med adgang og varerum har ikke været et problem på tidligere modeller Caddy, og er det naturligvis heller ikke på ny model, der er generation fem.

Til sidst har vi gemt den eneste gang kraftig kritik med tilhørende minuspoint til ny Caddy. Det praktiske i bilens daglige betjening.

Ny Caddy Caddy har arvet en række betjeningsfunktioner fra ny VW Golf. Sikkert fordi der ikke må være for stor forskel på Golf og Caddy som personbil – det hele skal helst ligne hinanden – men i en varebil er der ikke hensigtsmæssigt med små følsomme paneler og minimalistiske punkter, der skal berøres, i stedet for at smække helt almindelige on/off knap op på en lang række.

Store håndværkerfingre, sommetider kolde, til andre tider ikke helt rene, andre gange lidt fedtede, endda også med vanter – her dur VW’s nye type kontakter slet og ret ikke. Det er og bliver noget skrammel, og mens der er forskel på kontakter, er der også forskel på frk. Jensens velplejede klaverfingre og tømrer Thomas’ mere hærdede hænder.

Vi har været efter VW, da vi testede ny Golf. Heller ikke her kunne vi mande os på til positiv omtale, og det går helt galt, hvis man sætter det daglige arbejdslys på betjeningen i ny Caddy Cargo.

Er der så chance for, at VW laver det om? Med stor sikkerhed: Nej. VW har ikke for vane at indrømme fejl eller dårligdomme, så hvis du vil have ny Caddy, må du leve med de daglige skavanker, der godt kan opfattes direkte dumme og irriterende.

VW Caddy 5 Cargo 122 HK
Pris ekskl. moms: 167.214 kr.
Pris inkl. moms: 198.439 kr.
Pris fra ekskl. moms: 138.791 kr.
Motor: 2,0-liter 4-cyl
6 - man
122 HK v. 2750-4250 o/m
320 Nm v. 1600-3500 o/m
0-100 km/t:  10,5 sek
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 20,4 km/l
Kørevægt: 1528 kg
Totalvægt: 2200 kg
Trailer: 740/1500 kg
CO2: 127 g/km

Læs mere om Biler til byggebranchen

3/5 2021