Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Toyota Proace City på danske pladerProace City er set før under andet navn, men der er alligevel store og måske afgørende forskelle fra en Toyota til de tre andre.

Toyota Proace City på danske plader

De første Toyota Proace City er netop blevet monteret med danske nummerplader. Noget senere end søstermodellerne, men bedre sent end slet ikke

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Proace City er født som varebil, og det primære mål med Proace City er selvfølgelig at sælge en større bunke Toyota-varebiler i Danmark. Og det er også meget længe siden, at Toyota har haft en varebil i denne størrelse, der er født og tænkt som varebil. Det sidste mærker man ikke så meget til, når man kører rundt i det nordlige Sjælland i de første udgaver af Proace City på hvide plader, og hvorfor nu denne indgang?

Proace City sælges også som ombygget dansk varebil frataget sæder og tilført skillerum, og forskellen fra fabriksbygget varebil til ombygget dansk varebil er markant.

Vi har tidligere påpeget, at der er stor forskel på selve køreoplevelsen fra gule til hvide nummerplader, men det handler også om ruder hele vejen rundt, forbedret udsyn, mulighed for mere udstyr og helt generelt en meget bedre varebil. Det kræver selvfølgelig, at man kan bruge en varebil med ruder, men kan man det, og har man ikke behov for godt 1000 kg lasteevne, men kan klare sig med omkring de 650 kg, så anbefaler vi en varebil med ruder.

Da Toyota holdt ny Proace City over den danske dåb, havde vi den sjældne mulighed at springe fra den ene til den anden for at mærke forskel. Ikke noget med at tænke tilbage, ikke noget ’vist nok’. Der er kontant afregning inden for få minutter.
Historisk set blev Proace City en succes længe før, at den blev monteret med Toyota-logo på rattet.

I løbet af få måneder bliver modelprogrammet yderligere udvidet; den større amerikanske RAV4 kommer til Danmark. Bilen er meget aktuel på kulørte danske plader, og det seneste års udvikling peger tydeligt i retning af et meget bredere program til professionelle bilbrugere.

De gode grunde
Vi har set nærmere på Proace City flere gange, flest under andet navn, men hvorfor så købe Toyota – er der i det hele taget forskel? Ser vi udelukkende på bilen, er der ingen forskel. Ser vi på garanti, gode værksteder og gode forhandlere har Toyota allerede vundet med mange længder. Se blot på den seneste Autoindex 2020, og med Proace City giver Toyota tre års garanti på den bil, som Citroen, Opel og Peugeot kun tør garanterer i to år.

Motorerne i Proace City er både gode og mindre gode. Benzinerne er 1,2 liters med tre kedelige cylindre i to udgaver med henholdsvis 110 og 130 HK. Seks-trins manuelt gear er standard, hvis ikke man vælger den ganske lækre otte-trins automatkasse type PSA, mens dieselmotorerne er anderledes tiltalende. Her drejer det sig om 1,5 liters med fire cylindre – hvis man vælger hvide plader, yder mindste motor 102 HK. Et lille minus er den fem-trins manuelle gearkasse, mens den større 130 hestes til gengæld fås med den otte-trins automatkasse, som netop har fået lidt ros.

Er man på jagt efter den billigst mulige Proace City som varebil, kan man se nærmere på en 1,5 liters med 75 HK og fem-trins manuel gearkasse. Men helt ærligt, bilen fortjener noget mere end den absolut billigste udgave.

Billigste Proace City som varebil koster fra 100.000 kr. før moms, og det er tilladt at komme med et par drillende bemærkninger til Toyota, som tidligere har sagt fy-føj til dieselmotorer. Siden man bandlyste diesel hos Toyota, har man fået to nye modeller på programmet, og begge fås også med hvide nummerplader. Så man kan ikke holde begrebet varebil op som et alt for lille figenblad.

Læs mere om Biler til byggebranchen

29/6 2020
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.