left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Vivaros nye verdenOpel Vivaro årgang 2019 er ikke en Opel opfindelse, men et diktat fra Paris. Opel er kommet under tøflen, men motormæssigt er det en gevinst for Vivaro.

Vivaros nye verden

Den nye Vivaro, der kommer med et meget komplet motorprogram, er nu en af fire stort set identiske varebiler i 3-ton klassen

Del artiklen på

Design

Af Jørli Petersen

Den nye Opel Vivaro står klar til salg i løbet af dette efterår, og for en gang skyld kan man med fuld overbevisning sige, at der er tale om en helt ny model Vivaro. Intet af den snart forhenværende model er bevaret, det skulle da lige være bilens rat, men bortset fra det, så er alt andet nyt. Selv den mindste og mest simple skærmclips.

På den anden side er bilen ikke ny. Det er en meget velkendt bil, der dukker op fra Opel, og det hele hænger selvfølgelig sammen med Opels overgang til den franske PSA koncern. Ny Opel Vivaro er identisk med det, vi ser hos Citroen, Peugeot og Toyota, men Opel spiller stadig på to heste, for den store model Movano er fortsat en Renault med lidt Opel på overfladen.

Vi tror, det gør lidt ondt i den PSA’ske folkesjæl, at man stadig skal have en Renault i flokken, men dels er der en aftale om det nuværende Master/Movano samarbejde, og så tæller det selvfølgelig også, at PSA ikke har en bil, der kan erstatte den nuværende model Movano.

PSA’s store varebil er Fiat Ducato med en lidt anderledes lyd og ikke mindst motorer, for PSA’s store varebiler er voldsomt afhængig af Fiat, som både bygger og udvikler de to store biler.

Derfor smitter den opgraderede Renault Master direkte af på Opel Movano. Meget lidt face-liftet Master og dermed Movano får nu op til 180 HK i den kraftigste udgave med træk på forhjulene, mens Movano med baghjulstræk må nøjes med 163 HK i topudgaven.

Første indtryk af ny Movano bærer også tydeligt præg af det tidligere samarbejde. Der er endnu flere Renault-detaljer i kabinen, men det mest overraskende ved det nye Movano program er måske, at 2,3 motoren burde bære betegnelsen ny, for Opel oplyser, at der både er tale om nyt topstykke og ny motorblok, men man bruger netop ikke betegnelsen ’ny motor’, så det er tilsyneladende kun mindre ændringer i den eksisterende 2,3 motor, der kører videre med den type dobbeltturbo, hvor man sætter to turboladere lige efter hinanden.

Artiklen fortsætter under billedet...
Opel Vivaro med PSA 8-trins automatgear. Lækkert.

Ny type motor
Den løsning kan ny Opel Vivaro byde farvel, og lige som det så ud til, at Opel Vivaro ville få en fordel frem for den tidligere kollega Trafic, har Renault også valgt at skrotte den tidligere 1,6 motor med den turboløsning, som aldrig har været vores favorit.

Ny Vivaro, der også kan fås med rattet i den forkerte side og Vauxhall skilt på fronten, får et meget komplet motorprogram, hvor de kendte 2-liters PSA-motorer er den klare forbedring til Vivaro sammenlignet med tidligere.

Hvis man vil have den ultimative sparemodel Vivaro, fås den også med PSA’s nye 1,5 diesel, men fra 120 HK og op hedder det 2-liters, og vi anbefaler på det varmeste 2-liters, hvor kraftigste udgave har 177 HK og bliver ekstra lækker, hvis man spænder den 8-trins PSA-automatkasse på motoren, en løsning vi har rost flere gange.

Gearkassen arbejder dog på en noget anden måde i ny Vivaro. Den er programmeret på en sådan måde, at 8. gear i Vivaro med automatgear ikke er noget, man sådan lige kan opnå. Især ikke hvis der er læs i bilen.

Den første model, vi kørte i i lidt tæt, tysk motorvejstrafik, kom aldrig ud af 6. gear, så vi måtte lige have bilen rullet om på ryggen, for at sikre os, at det nu også var en 8-trins automatkasse. Senere lykkedes det at finde 8. gear med en anden variant af ny Vivaro, så der skal lidt tilløb til, ligesom vi selvfølgelig tager et lille forbehold, indtil vi har haft lejlighed til at lufte denne kombination under danske forhold, det vil sige fra det tidlige efterår og fremefter.

Artiklen fortsætter under billedet...
Opel Movano og ny Opel Vivaro til højre, men det er også to sider af Opels nyere historie. Opel Movano blev til med Opels indflydelse i samarbejde med Renault. Vivaro til højre er 100 % fransk PSA, og Opel har bare at rette ind. Her er et styk ny varebil, lyder ordren fra Paris, og Vivaro er nu en af fire identiske varebiler i 3-ton klassen.

Farvel Zafira
Indtil videre har vi haft fat i de to sider af PSA. Movano, hvor Opel var en del af bilen, historien og udviklingen, mens ny Vivaro er dikteret af det nye franske herrefolk.
Opel Vivaro er nu en af fire, og det store hold kæft-bolsje til Rüsselsheim og Opel må være, at tyskerne i fremtiden skal stå for al udvikling og design af fremtidens varebiler til de måske fire bilmærker, for vi ved ikke, hvad Toyota synes om den løsning.

Billedet med Movano og Vivaro fortæller også, hvordan Opel langsomt men sikker bliver trådt under fode. Vi kan se kendte Opel-måder og -specialiteter forsvinde, vi ved også, at Opels egen 1,6 diesel er voldsomt truet, og i det kommende efterår ser vi det første glimt af det store farvel til Opel Zafira.

Ny Vivaro med sæder har fået navnet Zafira, og Poul Nyrup går pludselig igen hos Opel, når vi spørger direkte, for det bliver et ubegribeligt uldent svar, der kommer ud af Opels tyske slavehær, så det bedste tip er navneskiltet på bilerne, og der er meget mere fransk i det nye Opel.

Både Zafira, Vivaro og Combo kan tilkøbes med 4-hjulstræk.

Det er franske Dangel, der laver 4x4 udgaver af de to(tre) biler, frihøjden er øget med fire centimeter, det ganske glimrende 4-hjulstræk kan blive en spændende udvidelse af det tysk/franske modelprogram.

Tre identiske biler i åben infight?
Alle de nye Opel modeller kommer til Danmark i løbet af efteråret. Vi har ikke noget bud på kommende officielle listepriser, som også er af mindre betydning. Det, der betyder noget, er de beslutninger, der bliver truffet i det danske hovedkontor, for hvilken type Vivaro skal være den dominerende på det danske marked? Skal hele tre identiske biler fra tre forskellige bilmærker i åben infight? Nej vel?!

Skal det være Expert, Jumpy eller Vivaro? Det grimme spørgsmål kan kun besvares af den fælles danske importør, som kan skrue på flådepriser, garantier, udstyr og alt det, der gør den ene bil mere populær end den anden.

Eneste ubekendte faktor er Toyota, for Proace er samme bil som ny Vivaro. Toyota har mere albueplads end de tre andre med samme bil, hvor pladsforholdene til albuer i bilerne er den samme uanset navneskilt, og de lidt halvdårlige sæder genkender vi fra første ballemøde med den nye Vivaro. Især passagersæderne er under kraftig kritik fra denne artikels skribent.

Læs mere om Biler til byggebranchen

15/10 2019
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.