Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

VW's første seriøse el-bilVW smugstarter sommerens salgsstart med en kort udstilling af VW's første seriøse el-bil, der også kommer som ombygget dansk varebil.

VW's første seriøse el-bil

VW træder for alvor ind i el-bilernes verden med den nye ID.3, der udelukkende er født som personbil og som 100 % elbil

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Udvendigt er ID.3 som en Golf, indvendigt som en Passat, og hvis ikke man tror på det udsagn, kan man lægge vejen forbi Strøget i København lige over for Illum og se nærmere på ID.3, hvor bilen er udstillet frem til d. 20. januar.

VW kickstarter med en kort udstilling af en prototype af ID.3 - en bil der kommer med tre typer elmotor og tre størrelser batteri. Priserne starter ved 280.000 kr. inkl. fem års garanti, og nu skal det bliver interessant at se, om dette nye tiltag på garantifronten også kommer til at gælde for forårets nye VW Caddy.

Det helt stor spørgsmål er: Hvor mange biler kan VW levere? Interessen er næsten voldsom, da flere har allerede skrevet under på en foreløbig aftale, og i februar klapper fælden. Vil man være blandt de første, skal der skrives endeligt under i februar. Men ID.3 kan også ses i et helt andet perspektiv, for flere kommuner har nu et åbenlyst krav om el-biler, før kommunen gider benytte et firma som leverandør, og her kommer den gode, men også anderledes nyhed:

Udvendigt er ID.3 som en VW Golf, indvendigt er kabinen som en Passat, mens bagagerummet er som på en Polo på en god dag. Den høje bund i el-bilen kan dog gøre det vanskeligt at få ID.3 godkendt som varebil.

ID.3 kommer som Van, bekræfter VW - ingen ved dog hvornår. Der skal først laves et dansk ombygningskit til ID.3, for man kan ikke bare snuppe et ombygningssæt fra Golf, da det ikke passer.

ID.3 har bagagerum i størrelse Polo, hvis det går højt. Samtidig er bunden i bagagerummet noget højere end normalt, og selv om der er dobbeltbund, er det alligvel lidt usikkert, om ID.3 i det hele taget kan opfylde de krav, der gælder for ombyggede danske personbiler. Men VW har sikkert været på gerningsstedet med en målepind, så mon ikke den slipper gennem nåleøjet hos Skat.

Til gengæld skal man være forberedt på, at ID.3 som varebil er noget dyrere end en standard ID.3 personbil. Det koster at ombygge en ID.3 til Van, og vi gætter på et sted omkring 30.000 kr. Så den billigste ID.3 Van vil lande omkring de 310.000 kr. inkl. moms, og det er en helt ny situation for danske virksomheder at skulle betale mere for en varebil, end man skal betale for samme bil på hvide nummerplader.

Læs mere om Biler til byggebranchen

15/1 2020
LadestandereLej en værktøjsvognVarebilerTilføj dit firma her.
Send en mail.