50 år gammel transportkorridor fra Helsingør til Køge skrottesEn motorvej mellem Ringsted og Roskilde er muligt alternativ til Ring 5

50 år gammel transportkorridor fra Helsingør til Køge skrottes

Alt tyder på at en Ring 5 uden om København ikke bare bliver lagt i en mølpose, men bliver helt skrottet. Til gengæld bringes motorvej mellem Ringsted og Roskilde for alvor i spil

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Den længe ventede undersøgelse af Ring 5 korridoren er nu offentliggjort fra Transportministeriet, og den har fået Venstre til at beslutte at man ikke bare dropper endnu en ringvej, men hele i transportkorridoren.

Ring 5 korridoren har ligget som en klar barriere mod udvikling i store dele i både Nordsjælland og området mellem Taastrup og Køge syd for København, men med Venstres beslutning er der nu flertal for helt at ophæve de såkaldte arealreservationer, der har ligget i 50 år uden at blive anvendt.

Tværpolitisk samarbejde
I april 2019 tog det lokale folketingsmedlem Morten Dahlin fra Venstre initiativ til ”Ringmafiaen”, der bestod af firefolketingsmedlemmer - ham selv, Liselott Blixt (dengang DF), Jacob Mark (SF) og Zenia Stampe (RV) i et tværpolitisk samarbejde i kampen mod Ring 5:

- Ring 5-motorvejen er grundlæggende ikke en god idé. Det har jeg sagt siden 2019, hvor vi stiftede ”Ringmafiaen”. Den løser ikke vores trængselsproblemer og vil have en ekstrem negativ betydning i forhold til støj, natur og miljø. Mange borgere fra vores lokalområde ville lide stor overlast, hvis det her projekt blev realiseret, siger i en kommentar.

Flertal for beslutningsforslag
Venstre vil derfor fremsætte et beslutningsforslag i Folketinget om at ophæve arealreservationen i hele Ring 5 korridoren, og alt tyder på, at der vil være flertal for beslutningen uden om regeringen og sandsynligvis De Konservative.

I forvejen indgår en Ring 5 IKKE i den infrastrukturaftale, som Folketingets partier i juni 2021 var enige om.

- Med vores forslag kan vi give borgerne der bor i nærheden af korridoren, mere frihed og mere tryghed. Arealreservationen af Ring 5-korridoren har alt for længe været en torn i øjet på mange lokalsamfund og har lagt store begrænsninger på folks private ejendomsret, siger Morten Dahlin videre.

Hele korridoren løber fra Fredensborg til Køge og påvirker derfor både borgere og virksomheder i bysamfund som eksempelvis Tune, Jersie og Lille Skensved.

Motorvej mellem Ringsted og Roskilde
Til gengæld er det ikke længere usandsynligt, at den af Venstre foretrukne forbindelse mellem Ringsted og Roskilde bringes i spil.

Det er den forbindelse, som Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen hele tiden har peget på, fordi den vil fjerne en stor del af trafikpresset på Sydmotorvejen mellem København og Køge.

Den eksisterende Rute 14 mellem Roskilde og Ringsted er cirka 23 kilometer lang, og de to forslag om henholdsvis en motorvej og en motortrafikvej er begge cirka 24 kilometer lange
Der er forudsat etableret to tilslutningsanlæg på strækningen af en motorvej – et ved Ortved/Vigersted og et ved Osted.

Trafikken på Rute 14 halveres
Linjen er placeret øst for Rute 14 på hele strækningen og begynder ved Vestmotorvejen og fortsætter vest forbi Kværkeby og Vigersted, hvor der etableres et tilslutningsanlæg.
Derefter forløber linjen i åbent land og passerer igennem Borup- og Magle Skov.

Linjen fortsætter tæt forbi Manderup og videre forbi Osted, hvor der etableres et tilslutningsanlæg.

Linjen forløber herefter tæt forbi Assendløse og videre i åbent land og vest om Gøderup, hvorefter den forløber mod Rute 14 og tilsluttes Holbækmotorvejen.

Rute 14 vil med en motorvej blive aflastet med op til 10.000 køretøjer i døgnet på den nordlige strækning, samt 7.000 færre på den sydlige delstrækning, hvilket samlet set er knap en halvering af trafikken. Den gennemkørende trafik i byerne og ved ejendomme langs Rute 14 vil således blive reduceret markant.

18/4 2022