EU-støttekroner går først og fremmest til Femernprojektet
Danmark modtager 1,478 milliarder kroner i EU-støtte til danske infrastrukturprojekter. Af dem går de cirka 1,2 milliarder kroner til Femernbyggeriet
Af Dan Bjerring
Christiansborg
EU har på et møde i midten af juli godkendt EU-Kommissionens indstilling til støttemidler til europæiske transportinfrastrukturprojekter.
EU-midlerne kommer fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet (TEN-T), som har til formål at styrke det indre marked ved blandt andet at fjerne flaskehalse og fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer.
Stor konkurrence om støttekronerne
Der har været stor konkurrence om EU-midlerne, hvor kun 94 ud af 296 ansøgninger er blevet godkendt til at modtage støtte.
8 ud af 18 danske ansøgninger er blevet godkendt til støtte med et samlet støttebeløb på omkring 1,478 milliarder kroner.
Den samlede ansøgningspulje, der fra dansk side kunne søges om støtte til ved seneste ansøgningsrunde, lå på omkring 26,3 milliarder kroner.
Femern Bælt-forbindelsen modtager igen CEF-midler. Projektet tildeles ca. 1,188 milliarder kroner i støtte til det videre arbejde med anlæg af sænketunnellen.
Vigtig forbindelse
Transportminister Thomas Danielsen slår fast, at når Femern Bælt-forbindelsen endnu engang modtager støtte, understreger det vigtigheden af forbindelsen:
- Tunnelen er vigtig både for Skandinavien og Centraleuropa, og støttemidlerne viser, at der er bred enighed om forbindelsens store betydning for det trans-europæiske transportnet - EU’s strategisk vigtigste transportinfrastruktur, siger ministeren.