bygma
bygma
scroll
Københavnertunnel som trafikal bypass et skridt nærmere

Københavnertunnel som trafikal bypass et skridt nærmere

Det hele begyndte, da det daværende socialdemokratiske folketingsmedlem, Claus Larsen-Jensen, over for BygTeks christiansborgjournalist i 1996 præsenterede en idé om en sænketunnel på langs ad Københavns Havn

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Nu snart 30 år efter er selve den grundlæggende idé om en ’trafikal by-pass’ af den københavnske trafik nået ikke bare længere, men den er principielt vedtaget i form af en Østlig Ringvej rundt om Amager fra Nordhavn til Kastrup Lufthavn.

De seneste cirka 20 år er det Københavnertunnelgruppen, som blev dannet i 2005, der har sat sig i spidsen for det politiske lobbyarbejde, og her er en af grundlæggerne af Københavnertunnelgruppen, Bo Sandberg, der siden 2017 har været formand. Han er til daglig cheføkonom i brancheforeningen Aktive Ejere,

Nærmere realisering
Københavnertunnelgruppen holdt i maj generalforsamling og den genvalgte formandsiger til BygTek:

- Den Østlige Ringvej er atter i 2023/24 rykket nærmere en realisering. Det er dog fortsat for tidligt at konkludere, at havnetunnellen er forbi ’point-of-no-return’. Det sker først, når der forhåbentlig i 2026 eller 2027 bliver vedtaget en anlægslov.

- Derfor arbejder Københavnertunnelgruppen ufortrødent videre, siger Bo Sandberg.

Del af Lynetteholmprojekt

Et bredt flertal i Folketinget (S, SF, RV, V, K, DF, LA) indgik i 2021 forlig om en langsigtet infrastrukturplan, hvor der blandt mange andre ting er reserveret penge til den etape af Østlig Ringvej, der skal gå fra Nordhavn til Lynetteholm.

Samtidig er det besluttet, at den sidste etape, sænketunnellen øst om Amager til Amagermotorvejen ved lufthavnen, skal miljøkonsekvensvurderes.

Tunnelfabrik genbruges
Sidste år blev det besluttet i Folketinget, at Sund & Bælt bevarer tunnelelementfabrikken fra Femern Bælt, og det sker blandt andet med henblik på produktion af tunnelelementer til sænketunnellen med Østlig Ringvej:

- Når man kan genbruge tunnelfabrikken, billiggøres den samlede Østlig Ringvej og klimaaftrykket bliver mindre, siger Bo Sandberg.

I april 2023 blev der vedtaget et kommissorium for miljøkonsekvensvurdering (VVM) i regi af Transportministeriet. Oprindeligt var det ventet, at undersøgelsen ville tage to år - men med en ændring i september 2023, er miljøkonsekvensvurderingen udvidet til tre år og ventes nu først færdig medio 2026.

Nordhavnstunnel til fire milliarder kroner
Samtidig skrider anlægsarbejdet med Nordhavnstunnellen - fra Svanemøllehavnen til Nordhavn - planmæssigt frem. Nordhavnstunnellen koster cirka fire milliarder kroner, og den ventes færdig til ibrugtagning i 2027.

Det er samtidig anden etape af havnetunnellen/Østlig Ringvej. Første etape er Nordhavnsvej fra Lyngbyvej til Svanemøllebugten, der åbnede i 2017:

- Den kunstige ’Prøvestenen – af mange ældre københavnere kendt som ’ benzinøen’ - er et stort opmærksomhedspunkt for mange interessenter. Men det er helt afgørende, at der kommer en til/frakørsel her.

- I løbet af 2024 er der også indgået kompromis om linjeføringen omkring Prøvestenen, der fungerer som et ’hængsel’ på Østlig Ringvej, siger Bo Sandberg.

Klager har ikke opsættende virkning
I marts 2024 kom Østre Landsret med en meget klar, enstemmig kendelse om, at en række klagemål mod Lynetteholm ikke har opsættende virkning – og sagen blev da heller ikke anket:

- Det er selvfølgelig også godt nyt for havnetunnellen/østlig ringvej, der et stykke henad vejen er i et skæbnefællesskab med Lynetteholmen.

- En af fordelene ved sænketunnellen er, at man efter endt anlægsarbejde genetablerer havbunden 100 procent, og, hvis det ønskes, kan man endda ved samme lejlighed anlægge kunstige rev, der forbedrer den maritime flora og fauna, siger Københavnertunnelgruppens formand.


Han spår at ’på en god dag’ kan havnetunnellen/Østlig Ringvej være færdig 2033:

- Men en realistisk vurdering er snarere omkring 2035, siger Bo Sandberg.

Mange står bag
Københavnertunnelgruppen er en bred interesseforening, der rummer store organisationer på både lønmodtager- og arbejdsgiversiden:

- BAT-kartellet, Dansk Erhverv, DTL, DI, Metal, FH Hovedstaden, Autobranchen Danmark, Dansk Infrastruktur og 3F Transportgruppen.

4/7 2024