Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Skal bruge flere ingeniører i verdensklasseAnlægsarbejderne på Femern-projektet forventes påbegyndt i efteråret 2019. Det tager 8,5 år at bygge den 18 km lange tunnel.

Skal bruge flere ingeniører i verdensklasse

Femern A/S har brug for verdens bedste ingeniører til at bygge den faste forbindelse under Femern Bælt. Især ingeniører er der rift om

Del artiklen på

Bygherreselskabet bag Femern-tunnelen, der netop har fået grønt lys til at bygge arbejdshavn og tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn, er i fuld gang med at finde kvalificerede kandidater til løbende rekruttering over de kommende år.

De nye medarbejdere supplerer den rutinerede stab af ingeniører og andre eksperter inden for blandt andet miljøledelse, sikkerhed, risikostyring og CSR, der i dag udgør holdet i Femern A/S.

Femern A/S har senest ansat en håndfuld dygtige medarbejdere og får brug for mange flere i de kommende år til at styre byggeriet af verdens længste sænketunnel. Selskabet kommer til at vokse til dobbelt størrelse, omkring 150 ansatte, i takt med at anlægsprojektet for alvor tager form.

- Vi har brug for verdens bedste ingeniører. Nogle af dem arbejder i Danmark, mens andre skal rekrutteres fra store projekter i resten af verden. Der er tale om højt specialiserede eksperter, og dem er der rift om. Derfor er vi også rigtig glade for, at der er mange, dygtige folk, der viser interesse for at blive en del af holdet, siger HR-chef hos Femern A/S, Henrik Hartmann.

Ansætter også nyuddannede
Det primære rekrutteringsmarked er Danmark og Tyskland, lige som man også har et vågent øje på relevante mega-projekter rundt omkring i verden. Nogle af de bedste kandidater kan lige nu arbejde på den anden side af verden.

Det er især ingeniører, der bliver brug for til danmarkshistoriens største anlægsprojekt. De skal styre og føre tilsyn med rådgivere og entreprenører for at sikre, at de leverer den højeste kvalitet.

Ud over de erfarne specialister ansætter Femern A/S også nyuddannede ingeniører, som på Femern-byggeriet kan få deres første projekterfaring. En af dem er Frederik Trinder Nielsen, som har en kandidat i byggeteknologi med fokus på marinekonstruktioner og geoteknik.

- Det bliver sjovt i fremtiden, for jeg kommer jo til selv at køre igennem tunnelen – at vide, at dén har jeg været med til at bygge. Det er ekstremt spændende og helt unikt at få lov til at være med på et projekt i den her kaliber, siger Frederik Trinder Nielsen.

Det tager 8,5 år at bygge den 18 km lange tunnel, og når byggeriet er i fuld gang, vil entreprenørernes flere tusinde arbejdere knokle løs på byggepladsen ved Rødbyhavn.

Bygherren venter, at et lignende antal personer vil få arbejde hos underleverandører.
Såvel entreprenører som underleverandører på Femern-projektet er underlagt sociale klausuler, hvilket blandt andet skaber 500 lærlingepladser.

26. marts besluttede forligskredsen bag den faste forbindelse under Femern Bælt at igangsætte større anlægsarbejder på dansk side, blandt andet etablering af arbejdshavn og tunnelelementfabrik.

-los


Læs mere om Byggeri

21/5 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerListerLofterMalingMaterielopbevaringOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder