Aktuelle nyheder - Byggeri

Tjek varmeinstallationen regelmæssigtKun hver fjerde boligejer har en fast aftale om løbende at få tjekket sin varmeinstallation. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Tekniq ArbejdsgiverneTekniq Arbejdsgiverne og YouGov har gennem

Tjek varmeinstallationen regelmæssigt

Kun hver fjerde boligejer har en fast aftale om løbende at få tjekket sin varmeinstallation. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Tekniq Arbejdsgiverne

Del artiklen på

Varmespild er en del af hverdagen i mange danske hjem. I hvert fald viser en ny befolkningsundersøgelse fra Tekniq Arbejdsgiverne og YouGov, at kun 25 % af de danske boligejere har en fast serviceaftale, som sikrer, at deres varmeinstallation fungerer optimalt.

Derudover kontakter 14 % selv en installatør, når de mener, det er tid til at få tjekket anlægget.

- Vi ved af erfaring, at løbende service er den bedste måde at forebygge energispild og unødvendigt store varmeregninger på.

- Derfor er det også ærgerligt, at så relativt få boligejere har indgået en fast serviceaftale om f.eks. at få efterset deres fjernvarmeinstallation eller gasfyr, til trods for at det oftest vil være en beskeden udgift, siger Troels Hartung, chefkonsulent hos Tekniq Arbejdsgiverne og tilføjer:

- Du skal betragte det lidt som service af din bil. De fleste gange vil der ikke være noget større at reparere. Men ved at få foretaget de løbende justeringer, fanger du fejlene før de bliver store, og du sørger samtidig for, at alt kører optimalt, så du får mest muligt ud af varmekilden.

Ringer for sent
40 % af de godt 2.000 deltagere i undersøgelsen får kun tjekket varmeanlægget, når der er noget galt.

- Og det er ikke smart. For når først du som boligejer har konstateret, at der er noget galt, vil det ofte være en noget mere omfattende, og dyrere, opgave at få udført de nødvendige reparationer. På den måde tjener en serviceaftale sig hurtigt ind igen, siger Troels Hartung og forklarer:

- Samtidig risikerer du en unødvendig høj varmeregning år efter år, hvis ikke du sørger for, at anlægget kører optimalt.

Han håber dog, at billedet vil ændre sig i takt med, at stadig flere danskere udskifter deres oliefyr og naturgas med eksempelvis en varmepumpe.

- De fleste installatører vil i den forbindelse tilbyde en serviceaftale sammen med installationen af den nye varmekilde. Men sker det mod forventning ikke, vil vi altså opfordre til, at man selv aktivt sørger for at få indgået en sådan aftale, opfordrer Troels Hartung.

Tekniq Arbejdsgiverne repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

-dg

Læs mere om Byggeri

18/10 2021
AfskærmningAlu stigerBeslagBrandstigerByggerådgivningByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringGarageanlægGarageporteGipspladerIndustriel malingIndustriporteJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingLofterMaterielopbevaringMultistigerNye arbejdsopgaverOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSmedejernsporteSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.