Tyskerne graver nu til Femerntunnel
Det første spadestik på tysk side blev taget i overværelse af transportminister Benny Engelbrecht
Del artiklen påAf Dan Bjerring
Christiansborg
Allerede ved årsskiftet mellem 2020 og 2021 blev det første spadestik til Femern Bælt-forbindelsen taget på dansk side. Og nu - næsten et år efter - kom turen så til første spadestik på Femern, hvor transportminister Benny Engelbrecht var taget til Puttgarden for at deltage i markeringen af anlægsprojektet.
Han understregede, at Femern Bælt-forbindelsen er et ’utrolig vigtigt’ anlægsprojekt for både Danmark og Tyskland - for hele Europa:
- Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om Femern Bælt-forbindelsen, og jeg er glad for, at vi i dag har sat spaden i jorden i Puttgarden, så vi nu arbejder på begge sider mod det fælles mål, sagde transportministeren.
Også fordel på den tyske side
Dr. Bernd Buchholz, der er minister for økonomi, transport, beskæftigelse, teknologi og turisme i Slesvig-Holsten pegede på, at den nye højhastighedsforbindelse ikke kun bringer København tættere på Hamborg, men også Lübeck tættere på Fehmern.
Det vil fremover kun tage 49 minutter at komme fra Burg til arbejdspladsen eller uddannelsesstedet i Lübeck:
- Med den betydelige tidsreduktion inden for både international og regional transport vil salgsmarkederne vokse betydeligt. Modelberegninger har vist, at der kan forventes en vækst i beskæftigelsen i regionen Østholsten på 600 til 1.110 arbejdspladser som følge af den forbedrede trafikinfrastruktur, sagde Bernd Buchholz.
Femern Bælt-forbindelsen forventes at stå færdig i 2029.