Sønderjysk urinalløsning får europæisk opmærksomhed
8000 fodboldfans bruger 50.000 liter rent drikkevand, når de går på toilettet. Det forbrug skal reduceres. Sønderjysk firma oplever stigende international interesse for vandfri urinalløsninger, fordi vand både er dyrt og en mangelvare
Del artiklen påNår 8000 entusiastiske fodboldfans overværer en kamp, bliver der brugt minimum 50.000 liter rent drikkevand til at skylle urinalerne på herretoiletterne. Det svarer til over seks liter vand per person. Men rent drikkevand er bestemt ikke gratis. Det har man vidst i mange år i Danmark, men nu er det også ved at gå op for europæerne, der er begyndt at efterspørge toiletløsninger, der både er ressourcebesparende, bæredygtige og omkostningseffektive.
Gennem de seneste 25 år har firmaet Waterless i Broager ved Sønderborg indtaget en position som landets største leverandør af vandfri urinalløsninger. Selskabet har agenturet for amerikanske Falcon, der er verdens største producent af vandfrie urinaler. Agenturet omfatter de nordiske lande og nu også salgsrettighederne til et antal EU-lande blandt andet Tyskland, Polen og Holland.
- Det er ved at gå op for europæerne, at Europa er ved at løbe tør for vand. Når vi ikke kan skaffe vand i uanede mængder, må vi spare og passe på det, vi har. Det kan vi mærke på efterspørgslen på vores produkter, siger direktør Paul Yde Knudsen.
Et almindeligt urinal bruger ca. 40.000 liter vand om året. I Danmark anvendes urinalerne bl.a. på skoler, haller og restauranter.
Hemmeligheden bag den vandfrie urinal er en udskiftelig vandlås med en biologisk nedbrydelig spærrevæske. Her bundfælles urinsten- og fedt, mens den øvrige urin føres ud i kloaksystemet. Systemet er lugtfrit, og vandlåsen kan udskiftes på få minutter.
- Det er især de stigende vandpriser og vandafledningsafgifter, der har skabt markedet for de vandfri urinaler. Dertil kommer ønsket om et lugtfrit, hygiejnisk og rengøringsvenligt miljø, siger Paul Yde Knudsen.
-dc