Aktuelle nyheder - Maling

Malerfaget skal fortsat tiltrække de unge Danske Malermestres formand Per Vangekjær fortsætter arbejdet med at tiltrække unge – heriblandt mange unge kvinder – til malerfaget. Foto: Alex Tran

Malerfaget skal fortsat tiltrække de unge

Også malermestrene har vanskeligt ved at tiltrække et tilstrækkeligt antal kvalificerede unge. Blivmaler-kampagnen har dog vakt opsigt – også blandt de unge kvinder

Del artiklen på

Med aftalen ’Fra folkeskole til faglært’ fra november sidste år har regeringen med støtte fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti skruet op for ambitionerne om, at flere unge skal gennemføre en erhvervsuddannelse.

Den ambition deles af arbejdsgiverorganisationen Danske Malermestre, der i disse dage afholder sit traditionsrige Nyborgstævne på Hotel Nyborg Strand. I sin velkomst til de knapt 350 deltagende malermestre bakkede Danske Malermestres formand Per Vangekjær op om aftalen.

- Politikerne har ikke givet op overfor den udfordring, at for mange af de unge fravælger erhvervsuddannelserne til fordel for gymnasierne. Det er en udvikling, som vi også mærker i malerfaget, hvor vi i lighed med mange andre håndværksfag også oplever vanskeligheder med at tiltrække et tilstrækkeligt antal kvalificerede unge.

Stadig praktikpladsgaranti
Per Vangekjær pegede på, at Danske Malermestre allerede i 2017 gav en garanti på praktikplads til de unge, der søgte faget. Med garantien behøver ingen, der kommer ind på uddannelsen som bygningsmaler, at frygte for, at de ikke kan gennemføre uddannelsen, fordi der ikke er en praktikplads.

- Selvfølgelig kan vi kan ikke love en praktikplads hos den nærmeste malermester. Det kan være eleverne skal regne med nogen transport. Men er det i orden, så finder vi en praktikplads, hvis eleverne opfylder kravene til at komme ind på uddannelsen, fastslog Per Vangekjær.

- Denne garanti har vi fulgt op med en praktikpladskampagne og en praktikpladsportal, hvor de unge kan finde de ledige praktikpladser. Det er en kampagne, vi fortsætter de næste tre år.

- Og på de første tre måneder, havde vi næsten fem millioner visninger på de sociale medier, konstaterede Per Vangekjær, der også mindede om, at malerfaget i mange år har haft godt fat i pigerne.

- Mange af de øvrige håndværksfag er ved at få øjnene op for pigerne. Det betyder dog blot, at vi ikke må læne os tilbage, men forsat skal arbejde på at være et attraktivt valg for de unge, fastslog Per Vangekjær.

Om kampagnen www.blivmaler.nu :
- 4.600.000 visninger af kampagnen på sociale medier - heraf ca. 690.000 på Facebook.
- 23.000 besøg på mere end 10 sek.
- 125.000 afspilninger af blivmaler-film på YouTube.
- 10.000 eksponeringer af jobopslag på www.blivmaler.nu
- +550 læsninger af jobopslag.
- 177.257 kvinder mellem 13 og 24 år og 376.868 mænd i samme aldersfordeling har set kampagnen.
Kilde: CompanYoung/Danske Malermestre

-los

Læs mere om Maling

25/1 2019