Stor undersøgelse: Malerne vægter kvalitet over alt andetUndersøgelsen omfatter svar fra 747 respondenter fra Danmark, Norge og Sverige.

Stor undersøgelse: Malerne vægter kvalitet over alt andet

Kvaliteten er vigtigst, og renoveringsprojekterne kommer til at stå i kø. Det er blandt konklusionerne i en stor spørgeundersøgelse, hvor Flügger har spurgt skandinaviske kunder om forventningerne til fremtiden og ønsker til malerprodukter generelt

Der kommer flere malerjob i den nærmeste fremtid, end der er nu. Samtidig rykker de nye job fra nybyg over til renoveringsprojekter - og malingen dertil skal være af høj kvalitet. Det er nogle af de konklusioner, som Flügger tager med sig efter at have spurgt over 700 små, mellemstore og store nuværende og eksisterende skandinaviske kunder om forventninger og ønsker til branchen og til de produkter, som de bruger i deres daglige arbejde.

– Som producent af maling til den nordiske malerbranche er det naturligvis afgørende, at vi lever op til de forventninger, som vores kunder har til vores produktlinje og serviceniveau. En forbrugerundersøgelse af denne størrelse giver et værdifuldt indblik i, om vi er på rette spor med vores strategi. Vi kan med glæde konstatere, at undersøgelsen bekræfter de fleste af vores hypoteser, fortæller Senior Vice President med ansvar for Commercial Nordic hos Flügger, Anders Klamer.

Han fremhæver en overraskelse blandt resultaterne: At respondenterne forventer, at der vil være flere malerjob i fremtiden, end der er på nuværende tidspunkt:

– Det er en yderst positiv tilbagemelding. Med de nuværende konjunkturer i samfundet og generelle forhåbninger til byggebranchen forventede vi et mindre optimistisk svar. Så vi håber selvfølgelig, at de får ret, siger Anders Klamer, som påpeger, at forventningerne stemmer overens med Danske Malermestres konjunkturundersøgelse for 2. halvår 2023.

Kvaliteten er fortsat vigtigst
Det klareste delresultat af undersøgelsen findes under spørgsmålet 'Hvad er vigtigst for dig, når du vælger malingleverandør?'. Her rangerer 'kvalitet' markant højere end de andre valgmuligheder 'pris', 'relation' og 'service' for alle tre målgrupper og for både nuværende og tidligere kunder.

– Man skal huske, at kvalitet er en yderst subjektiv størrelse. For den enkelte maler i marken kan fornemmelsen af kvalitet afhænge af den daglige brug, og hvilken følelse maleren har af den konkrete maling. Vi ved, at når malerne først er fortrolige med en leverandør eller en bestemt type maling, så er de ofte tilbøjelige til at anvende den igen og igen.

- Det er derfor ikke overraskende, at særligt de mindre malermestre vægter kvalitet så højt, fordi man ellers skulle ud at finde en ny betroet variant, hvis kvaliteten svinger, udtaler Anders Klamer.

Han tilføjer:

– Når de mellemstore og store malervirksomheder fremhæver kvalitet, er det ofte i sammenhæng med, at de søger produkter med lang holdbarhed, og at malingen skal kunne holde til vask og daglig slid. Selvom alle fire parametre er vigtige for os, vægter vi ensartet god kvalitet meget højt. Så vi er naturligvis glade for, at bestræbelserne afspejler sig hos målgruppen.

Undersøgelsen viser også, at malerne har fået et større fokus på at benytte bæredygtige produkter.

– Fra Flüggers perspektiv ser vi desuden, at bæredygtighed og dokumentation i højere grad bliver en del af vores værditilbud omkring kvalitet. Malerne forventer, at vi kan levere værktøj og maling, som dokumentérbart lever op til de stadigt stigende krav til bæredygtigt byggeri, siger Anders Klamer.

Blandt respondenterne er der desuden markant enighed om, at den kommende tid vil byde på klart flest renoverings- og vedligeholdelsesjobs i forhold til nybyg, som ellers i lang tid har præget byggebranchen.

-dc

2/10 2023