Bispeengbuen skal undersøges med henblik på delvis nedrivning
Miljøkonsekvensvurdering af en delvis nedrivning af Bispeengbuen koster cirka 15 millioner kroner og vil vare et par år
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Stinus Lindgreen fra De Radikale har bedt transportminister Thomas Danielsen (V) oplyse, hvad det vil koste at få foretaget en miljøkonsekvensvurdering af en ’delvis nedrivning af Bispeengbuen’, som er en del af aftale om infrastrukturplan 2035.
I beregningerne skal indgå:
- Konklusioner fra Vejdirektoratets og kommunernes forundersøgelser, hvor de politiske beslutninger i kommunerne er taget til efterretning
- at det er den sydlige vejbro, der nedrives, i henhold til kommunernes beslutninger, da den kun er ti meter fra borgernes soveværelser, og dermed giver bedst trafikafvikling, bedste lysforhold og desuden er delvist oven på Ladegårdsåens forløb
- at Kronprinsesse Sofies Vej, som allerede er ensrettet, lukkes for biltrafik, som det fremgår af det i kommunerne godkendte projektforslag, da det vil gøre det muligt at åbne et stræk af åen som skybruds
- og klimatilpasningsprojekt på ca. én kilometer, svarende til 40 procent af den historiske Ladegårds Å?
Kun den sydlige bro
Ministeren har henvist spørgsmålene til Vejdirektoratet, der har vurderet omfanget for gennemførelse af en miljøkonsekvensvurdering af det pågældende projekt.
Vurderingen er baseret på Vejdirektoratets mangeårige erfaringer med udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderinger.
I Vejdirektoratets vurdering er det forudsat, at miljøkonsekvens vurderingen alene omfatter nedrivningen af den sydlige bro og etablering af to kørespor i hver retning på den nordlige bro inklusive renovering af nordlig bro.
Dertil kommer tilpasning af tilstødende kryds og opsætning af støjskærme.
Det er samtidig forudsat, at miljøkonsekvensvurderingen IKKE omfatter en omdannelse af restarealet, hvor den ene bro nedrives, til et nyt grønt rekreativt areal med åløb.
Mange faktorer skal vurderes
Thomas Danielsen oplyser, at når Vejdirektoratet udarbejder en miljøkonsekvensvurdering, detaljeres projektet i en sådan grad, at de enkelte løsninger og konsekvenser kan vurderes nærmere:
Miljøkonsekvensvurdering omfatter følgende hovedaktiviteter:
• Teknisk skitseprojektering inkl. anlægsoverslag og risiko vurdering.
• Vurdering af egnede bæredygtighedstiltag og genanven delse af materialer.
• Trafikmodelberegninger og vurdering af trafikale konse kvenser i det omkringliggende vejnet både i anlægsfasen og når projektet er anlagt.
• Beregning af samfundsøkonomi og klimapåvirkning
• Miljø- og naturundersøgelser, dels ved kortlægning ud fra eksisterende data, dels ved feltundersøgelser i området, som bl.a. vil kortlægge mulige yngle- og rasteområder af flagermus.
• Udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderingsrapport, herunder analyse og vurdering af afværgeforanstaltninger med hensyn til flagermus, vurdering af gener som støj og vibrationer, valg af støjafskærmning mm.
• Udarbejdelse af et ikke teknisk resume af miljøvurderingen
• Offentliggørelse af miljøkonsekvensvurderingen og afvikling af høring og borgermøde
• Opsamling af høringssvar i et høringsnotat
• Udarbejdelse af indstilling til politikerne.
Kræver nærmere budgetlægning
- Vejdirektoratet vurderer, at miljøkonsekvensvurderingen kan gennemføres for omkring 15 millioner kroner. En endelig vurdering af omfanget vil kræve en nærmere budgetlægning og afklaring af hvilke analyser, som skal være indeholdt i miljøkonsekvensvurderingen.
- Det vurderes, at miljøkonsekvensvurderingen kan gennemføres på omkring to år, oplyser transportministeren.