Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge
Regeringen foreslår med finanslovforslaget at afsætte ekstra næsten seks millioner kroner til at indkøbe mere kontroludstyr for at styrke kontrollen med den kilometerbaserede vejafgift
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Når vejafgiften træder i kraft ved årsskiftet, vil regeringen sikre, at både danske og udenlandske lastbiler betaler.
Regeringen lægger med finanslovforslaget for 2025 op til at afsætte ekstra 5,7 millioner kroner i 2025 og 3,8 millioner kroner årligt i 2026-2028 til flere mobile kontroller.
Der vis desuden sideløbende blive arbejdet for, at bommen i fremtiden bogstaveligt talt skal gå ned, hvis en udenlandsk lastbil forsøger at komme over Storebæltsbroen med en ubetalt bøde for betaling af vejafgift i handskerummet.
Ikke konkurrenceforvridende
Den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft 1. januar 2025, hvor lastbiler – typisk via en lille boks i stil med en Brobizz – skal betale for det antal kilometer, de kører på en del af det danske vejnet.
Dermed kommer udenlandske lastbiler også til at betale deres del af udgifterne til eksempelvis slid på vejene.
Det er Sund & Bælt, der skal stå for opkrævningen, og regeringen vil sikre, at den kilometerbaserede afgift ikke bliver konkurrenceforvridende:
- Derfor skal vi sikre, at alle betaler. Med flere mobile kontrolpunkter og fuldt stop for snyd over Storebæltsbroen sender vi et klart signal om, at reglerne skal overholdes, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Betal eller vend om
De ekstra af satte penge skal gå til at indkøbe ekstra kameraudstyr til de mobile kontrolpunkter og sikre ekstra bemanding, så der kan føres bedre kontrol med de afgiftspligtige vejstrækninger.
Derudover vil Sund & Bælt arbejde på en løsning ved Storebæltsbroen, så det bliver muligt at stoppe udenlandske lastbiler med ubetalte bøder for at undlade at betale vejafgift. De kan så enten vende om eller betale bøden på stedet sammen med broafgiften.