LCA
scroll
Har 11-doblet salget på to år: - Andre har forsøgt, men ingen så godt som os Der er ydelsesgaranti på de solceller, der er i et Solartag. Efter 25 år yder solcellerne stadig minimum 80 % af det, de gjorde, da de blev lagt.

Har 11-doblet salget på to år: - Andre har forsøgt, men ingen så godt som os

Danskerne har fået smag for tage med integrerede solceller. Solartag, der er inspireret af Tesla, knokler for at følge med efterspørgslen og har kort inden årsskiftet indlemmet tunge investorer i ejerkredsen. Næste stop er det store udland

Af Daniel Christensen

De klogeste hjerner i verden forsker i øjeblikket i, hvordan man et udefinerbart sted ude i fremtiden kan gøre diverse byggeelementer til solceller. Både med grønne og med økonomiske briller har solcelleanlæg åbenlyse fordele, mens solcellens æstetiske udtryk til gengæld kan få nogle til at trække i bremsen.

I skrivende stund er der ikke overvældende med muligheder for at investere i integrerede solceller, men i hvert fald en virksomhed ser ud til at have knækket koden. Solartag i Ishøj vest for København har de seneste år mangedoblet salget og har haft svært ved at følge med den hastigt stigende interesse. Og efter alt at dømme skyldes det ikke mindst netop det æstetiske udtryk, vurderer administrerende direktør, Jens Romundstad.

- Med et Solartag kan man slet ikke se solcellerne. Det er et stilrent design med respekt for danske byggepræstationer. Der er intet generende genskin. Så man har en æstetisk flot løsning, som samtidig også er utrolig holdbar, siger han.

Jens Romundstad er dog overbevist om, at der også er en anden årsag til, at foreløbig mere end 400 huse har investeret i et Solartag.

- Det er et byggemateriale, som rammer noget i tiden med den grønne omstilling, som jo har et kæmpestort globalt fokus. Og det er ekstra aktuelt midt i en markant krise i energi- og forsyningskrisen i Europa. Det var især gældende sidste år med de stigende energipriser. Jeg tror, der er et afledt ønske fra mange danskere om at være uafhængig af for svingende energipriser og at blive selvforsynende. Og så samtidig kunne bidrage konkret til grøn omstilling. Jeg tror, vi er i så voldsom vækst, fordi vi har ramt hele pladen, siger han.

Som et klikgulv
Og det er ikke kun direktøren for det hele, der ser potentialet. I december købte Andel og Sparekassen Sjælland-Fyn sig ind i virksomheden. Aftalen har sikret en markant kapitaludvidelse, der skal ruste Solartag til fortsat ekspansion - både i Danmark og i udlandet.

Samtidig har aftalen betydet, at Solartag kan rykke meget hurtigere på kundehenvendelser. Hvor der før var mange ugers ventetid, kan virksomheden nu, hvis forholdene byder det, levere dagen efter en aftale er indgået.

Den store efterspørgsel har betydet, at virksomhedens egen montageafdeling for længst er blevet udskilt.

- Det blev en flaskehals. Vi kunne slet ikke følge med, siger Jens Romundstad.
Derfor er det i dag selvstændige, eksterne entreprenører, der tager sig af montageopgaverne. Hvis folk da ikke klarer den selv.

- Vi har patent på vores skrueløse montage. Et særligt udviklet beslag. Så indenfor integrerede tage svarer det til et klikgulv. Det kan lyde lidt tosset, men over 50 % af dem, der køber Solartag, lægger det selv. Det glædes jeg utrolig meget over, siger han.

Hvis man synes, Jens Romundstad ser lidt bekendt ud, skyldes det, at han i en årrække var med i flere ganske populære TV-programmer – herunder den første udgave af Robinson Ekspeditionen.

Inspirereret af Tesla
Virksomheden har eksisteret i fire år. Ifølge Jens Romundstad har amerikanske Tesla, der sælger produktet Solar Roof, været en helt stor inspirationskilde, og han glæder sig over at kunne kalde dem en konkurrent i dag. Selvom Solartags primære marked er i Danmark, er virksomheden ikke bange for at brede sig ud.

De første Solartage er på plads i Norge og Holland, og i Sverige er de på vej. Samtidig er virksomheden i gang med at blive certificeret i Tyskland og skal i juni for første gang deltage ved konferencen Intersolar i München, som bliver første mulighed for at vise sig frem på den store scene i Europa.

- Og så har vi et datterselskab i USA, som også er i fuld sving med en certificering derovre. Det bliver rigtig spændende, at vi skal til Teslas hjemland og konkurrere, siger Jens Romundstad og tilføjer:

- Vi er rigtig glade for Tesla. Jo mere de er i markedet, jo bedre er det i virkeligheden for os. Vi er konkurrenter, men de er jo ikke i Europa. Og konkurrenter kan jo også vokse på samme tid. Jeg ser det sådan, at vi er sammen om at introducere en ny måde at bygge og tænke tag på.

Ingen som os
Jens Romundstad mener ikke, at det er relevant at tale om, hvad et Solartag koster isoleret set. Han mener i stedet, at man bør kigge på merinvesteringen, for ’alle skal jo have et tag,’ som han siger.

Han har et eksempel i ærmet – Andelsforeningen Amsterdamgården i Hørsholm:

- De betalte 600.000 kr. mere for et af vores tage, end det andet tilbud, de havde fået for et konventionelt tag. Og første år havde de en el-besparelse i foreningen på 170.000 kr. Så i deres tilfælde var der jo ikke engang tale om en håndfuld år, før taget havde tjent sig selv hjem, siger han.

Til overskydende strøm sælger virksomheden Xolta-batterier, så strømmen ikke går tabt. Og sker det, at interesserede henvender sig for at købe et Solartag, selvom deres tag som sådan ikke trænger til at blive skiftet ud, sælger virksomheden også helt almindelige solceller. Men det er taget med de integrerede solceller, der er Solartags levebrød.

- Jeg kender ikke til andre løsninger, hvor man ikke kan se solcellerne på taget. Andre har forsøgt, men min ydmyge holdning er, at vi lykkes bedst med det. Også sammenlignet med Teslas løsning, siger Jens Romundstad.

16/5 2023