left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Tag

Logistikhubbens tag skal nedbryde NOx-partikler og give renere luft DSV har planer om at benytte de hvide Noxout-tagpap på foreløbigt fire lagerbygninger i Hedeland. Her den første, der har en tagflade på 40.000 m2.

Logistikhubbens tag skal nedbryde NOx-partikler og give renere luft

Den første af i alt fire projekterede DSV-bygninger har fået lagt tag med det nye og miljøvenlige Noxout-tagpap, der er med til at nedbryde NOx-partikler, som udledes fra lastbiltrafikken til og fra området

Del artiklen på

Miljø - Bæredygtighed

Den første af transport- og logistikoperatørens i alt fire projekterede lagerbygninger, som tilsammen skal udgøre det over 150.000 m2 store lagerkompleks i Hedeland, har netop fået lagt tag med det miljøvenlige tagpap Noxout.

Lagerbygningen med det nyanlagte 40.000 m2 store tag vil fra nytår nedbryde 421.120 gram sundhedsskadelige NOx-partikler om året. Dette estimat svarer til NOx-udledningen fra en Euronorm 6 lastbil med en last på 8-13 tons, der kører 18 gange rundt om jorden.

Dette betyder faktisk, at den nye lagerbygning er NOx-neutral på adressen. Forudsat at alle NOx-partikler, der udledes fra lastbiltrafikken til og fra området, lander på det 40.000 m2 store tag og bliver nedbrudt.

Selve nedbrydningen af de sundhedsskadelige NOx’er sker ved, at en speciel belægning af titandioxid på tagskiferen fungerer som en katalysator, når partiklerne lægger sig på tagpappet. Med hjælp fra sollys nedbryder belægningen de skadelige NOx-partikler til nitrat, som efterfølgende skylles af taget i regnvejr og optages og omsættes problemfrit som næring af planteliv i området.

- Det her nye tag er et symbol på en bevægelse i opførelsen af nye DSV-bygninger. På trods af det massive fokus på klimaet og CO2-reduktion, må vi ikke glemme miljøet og den sundhedsskadelige luftforurening. Klima og miljø skal gå hånd i hånd, når vi tænker i nye løsninger. Med Noxout går vi ind og tager aktivt ansvar for miljøet og medvirker til at nedbringe luftforureningen fra lastbiltrafikken til og fra området, siger Executive Vice President Brian Winther Almind i DSV Panalpina Group Property.

Beklædes alle fire projekterede bygninger som planlagt med Noxout-tagpap, vil de i alt 150.000 m2 tag nedbryde 1.579.200 gram NOx-partikler hvert eneste år. Dette svarer til NOx-udledningen fra ovenstående lastbil, der nu kører hele 70 gange rundt om jorden.

Renere luft de næste 50 år
Med den nye tagløsning vil det 150.000 m2 store projekterede byggeri, der bliver DSV’s største logistikhub i Norden, aktivt nedbryde sundhedsskadelige NOx-partikler årtier frem.

Susanne Højholt, der er udviklingschef i Nordic Waterproofing, som står bag bl.a. Phønix Tag Materialers Noxout-løsning, siger

- Noxout-tagpappen nedbryder NOx-partikler de næste 50 år, som er tagets anslåede levetid i test. Fordi mineralet er bundet til skiferen, bliver belægningen af titandioxid ikke brugt eller udvasket med tiden. Det eneste der sådan set kan nedsætte tagets evne til at nedbryde de farlige NOx-partikler, er manglende sollys eller nedfaldne blade og andet, som forhindrer partiklerne i at ramme den mineralske belægning, siger hun.

Reflekterer varmen
Når taget efter årtier er udtjent og skal skiftes, skal tagpappet ifølge Susanne Højholt behandles på samme måde som alt andet tagpap.

Ifølge Miljøstyrelsen er titandioxid ikke et farligt stof. Stoffet bruges i mange forskellige sammenhænge til at fremstille hvid ’farve’ og indgår i flere af dagligdagens produkter som UV-filter i solcreme og farvestof i produkter som bolcher og tyggegummi.

En sidegevinst ved tagets hvide overflade, er den varmedæmpende funktion hen over sommeren, fordi Noxout reflekterer solens varme bedre end et sort tag. Dermed får bygningen et lavere energiforbrug i de solrige og varme sommermåneder.

Entreprenør på byggeprojektet er DS Flexhal.

Fakta og udregning:
Ifølge Phønix Tag Materialer nedbryder 1000 m2 Noxout-tag 10.528 gram NOx per. år
Anvendes ITD’S miljøberegner fås 0,56 gram NOx per kilometer ved:
Køretøjstype: 40 tons eksportvogntog
Motornorm – årgang: Euro 6, 2014
Kørselsart: eksport/import
Lasttype: 8-13 tons
Brændstofforbrug: default

-los


Læs mere om Tag

13/12 2019
Ståltag Tag Tagpap/Tagfolie Tagrender Tagsten Tegltag UndertagFaldsikringGlashegnGlasrækværkGlastagGrønne TageHåndtering af tagpapInddækningInsektnetIsoleringsholderMontagekonsolOverdækningRegnvandsfaskineRustfrie skruerSkimmelsvampSkruerSne & fuglestopSnefangsrørStål skruerStålåseTag stilladserTag tilbehørTagberegnerTagisoleringTagmalingTagrende BeregnerTagrendenetTagrenoveringTagrensningTagstigeTermotagTrapeztagTilføj dit firma her.
Send en mail.
  • Phønix Tag Materialer

    Phønix Tag Materialer

    Undertage - til alle tage
  • V. Meyer

    V. Meyer

    Vario Vingefals tagsten
  • Phønix Tag Materialer

    Phønix Tag Materialer

    Tagpapinspiration
  • Sundolitt

    Sundolitt

    Her finder du alt du skal bruge til effektiv isolering af gulv, væg og tag
  • Monier

    Monier

    Komplette tagløsninger
  • Plastmo

    Plastmo

    Vejledning i valg af tag
  • Mul10 ProSafe

    Mul10 ProSafe

    Tagdækkernes faldsikringssystem
  • Panelbyg

    Panelbyg

    Recticel isolering  til hele byggeriet  –  Lampda værdi ned til  0,021 W/mK
  • BMI Danmark

    BMI Danmark

    (Icopal & Monier) - Se vores brohurer om tagløsninger
  • V. Meyer

    V. Meyer

    Creaton Melodie tagsten
  • Plastmo

    Plastmo

    Din vejledning til tagrender - 15 % større vandkapacitet. Op til 25 års garanti.
  • EXPO-NET

    EXPO-NET

    Med EXPO-NETs patenterede snefangsrør undgås problemer med fygesne
  • RIAS

    RIAS

    Termotag - Kvalitet til enhver smag
  • BG Byggros

    BG Byggros

    Guide og inspiration til valg af grønne tage og taghaver