Aktuelle nyheder - Værktøj & arbejdstøj

Svensk arbejdstøj oplever dansk succesFlere virksomheder vælger aktivt Blåkläder som leverandør – bl.a. fordi tøjet holder længe og ikke kræver hyppig udskiftning.

Svensk arbejdstøj oplever dansk succes

Bæredygtighed ser ud til at bære frugt for Blåkläder, der kan fejre 10 års jubilæum på det danske marked

Del artiklen på

For 10 år siden fandtes svenske Blåkläder slet ikke på det danske marked. I dag kan det danske team på 11 medarbejdere fejre, at bæredygtigt arbejdstøj næsten er kommet på mode. Virksomheden er de seneste fem år vokset 20 % om året, og det er blevet almindeligt, at virksomheder inden for industrien og håndværksfagene tager stilling til miljøet – også når det gælder arbejdstøj. Det er en udvikling, der ses mange steder rundt om i verden, hvilket har gjort, at Blåkläder er blandt de førende producenter af bæredygtigt arbejdstøj.

Efter at være blevet præsenteret for det dengang ukendte svenske brand på en forretningsrejse til Sverige kom country manager René Christiansen og nuværende key account manager Lars Knudstrup til virksomheden som de første medarbejdere i 2011. Efter en kort forhandling enedes de og ledelsen i Blåkläder om, at tiden var inde til at starte en afdeling i Danmark.

- Helt frem til 2015 var vi kun tre medarbejdere i Blåkläder Workwear Denmark, men til gengæld fik vi en flyvende start fra det første kontor i Støvring syd for Aalborg, der også i dag udgør vores danske hovedkontor, fortæller René Christiansen.

Passer til danske forretningsmentalitet
Udviklingen i Danmark er noget, der bliver lagt mærke til i den svenske moderorganisation, og det giver René Christiansens team på 11 medarbejdere frie hænder til at træffe de investeringer og beslutninger, som giver mening på det danske marked.

- Blåkläder er familieejet, og det giver en meget kort vej fra ide til handling, hvilket passer godt til vores danske forretningsmentalitet. Konkurrencen i Danmark er hård, hvilket ledelsen er meget bevidst om, og derfor bliver der lagt ekstra mærke til, at vores danske markedsandel på otte procent, siger René Christiansen tilføjer:

- Selvom konkurrencen på det danske marked er hård, handler det om at være dygtigst. Vi har alle dage slået vores budgetter, og hvis vi fortsætter væksten, hvilket vi har tænkt os, går der ikke lang tid, før vi hører til blandt de største aktører herhjemme.

Han understreger samtidig, at Blåkläder også i Sverige er markedsledende på salg af arbejdstøj.

-kj

Læs mere om Værktøj & arbejdstøj

4/2 2021